Varför bostadsbubblan är ett problem och vad som händer när den spricker

Dagens underdrift är nog när Konjunkturinstitutet varnar för att Sverige ”kan vara på väg in i en bostadsbubbla”. Bostadsbubblan har länge varit ett faktum. Det har länge varit uppenbart för alla seriösa bedömare att Sverige är i en bostadsbubbla och att det bara är en tidsfråga tills den kraschar. Men professionella ekonomer är nu ofta inte särskilt seriösa, och det är inte förvånande att många av dem inte alls varnat för detta. Konjunkturinstitutet säger nu att de oroar sig för att bostads-marknaden kommer krascha i framtiden, det vill säga att priserna kommer att rasa. En kan då fråga sig varför detta är ett problem. Är det inte bara bra att priserna på bostäder sjunker? Visst är det tråkigt för den som vill sälja sin bostad, men för den som vill köpa är det ju toppen. Varför oroa sig för att något blir billigare?

Sanningen är att en kraschad bostadsmarknad antagligen kommer att leda till en finanskris med allvarliga samhällsekonomiska följder. Men problemet är egentligen inte att priserna rasar, utan hur de kunnat bli så höga till att börja med. När bostadspriserna stiger mycket snabbare än inkomster speglar detta nästan alltid en skenande skuldsättning hos hushållen. Problemet med bostadsbubblan är att det är en skuldbubbla, och när en sådan spricker går det illa. Jag skrev lite om detta i ett tidigare inlägg om aktiebörsen.

Bostadspriserna är detsamma som hur mycket människor betalar för en bostad, det vill säga hur mycket pengar som används för att köpa bostäder. Så om priserna ökar med 10-15 procent per år måste mängden pengar som cirkulerar på bostadsmarknaden öka med ungefär så mycket (om det är ungefär lika många bostäder som säljs). Eftersom våra inkomster inte stiger med 10-15 procent per år måste pengarna komma från andra håll. Det vanliga är att den som köper en bostad lånar pengarna på banken. För att kunna betala för dessa bostäder som blir dyrare varje år måste köparna ta större och större lån, och svenska folket blir mer och mer skuldsatt.

Den som tar på sig stora skulder för att köpa en bostad väntar sig inte sällan att bostäderna ska fortsätta stiga i värde, men priserna kan bara fortsätta stiga så länge det finns människor som kan och vill ta ännu större lån för att betala för bostäderna. För eller senare måste det ta stopp. Och när priserna rasar gör de det med besked. Men de höga skulderna försvinner ju inte, för att bostädernas värde gör det. Så folk är upp över öronen skuldsatta utan att ha något för det. De kommer då inte längre att ta nya lån, och de försöker betala tillbaka lånen de redan har.

2-2Nedtyngd av skulder stannar ekonomin av.

En central mekanism i vårt ekonomiska system är att bankar skapar pengar när de gör det som missvisande kallas för att de ”lånar ut” pengar. Om du lånar en miljon kronor på banken är detta en miljon nya kronor som inte existerade innan lånet. Detta betyder att så länge folk lånar mer pengar så ökar också mängden pengar i ekonomin. Vårt ekonomiska system är beroende av en ständigt växande penningmängd för att fungera, och eftersom det numera är tabu för staten att ”trycka pengar” är privata banker i princip den enda källan till nya pengar. Vår ekonomi är alltså beroende av att de privata skulderna ökar, eftersom detta är det enda sättet att öka mängden pengar i ekonomin, när det inte kommer nya pengar från staten (det finns så klart inga ekonomiska lagar som hindrar staten från att skapa alla pengar som behövs, det är bara ett politiskt beslut att överlåta den uppgiften till privata banker i stället). Men när folk i stället betalar tillbaka lånen så minskar penningmängden. Och detta har följder för den ekonomiska aktiviteten i resten av samhället. När penningmängden minskar, eller inte ökar tillräckligt mycket, stannar den ekonomiska aktiviteten av. Detta har konsekvenser i form av högre arbetslöshet och konkursade företag och så vidare.

Hur allvarliga konsekvenserna blir för samhället beror hur politikerna reagerar. Staten kan anställa människor och genom olika statliga utgifter se till att mer pengar hamnar hos medborgarna. Staten kan, för att uttrycka det enkelt, skapa pengar och använda dem för att kompensera för de pengar som försvinner när människor slutar låna pengar från bankerna (sen tycker jag ju inte att privata banker alls borde ha privilegiet att skapa pengar men det är en annan diskussion).

Det finns mycket som staten kan göra för att undvika allvarliga konsekvenser när skuldbubblan spricker. Men i verkligheten blir det sällan så. I stället säger politikerna att de inte kan göra något. De använder till och med krisen som ursäkt för att skära ner i offentliga utgifter. När krisen tvingar privatpersoner att vara sparsamma måste de också vara det, påstår dem. Men det är det absolut värsta som kan hända. När den privata sektorn spenderar mindre måste staten spendera mer för att balansera ut. När staten gör tvärtom, och skär ner i stället för att öka offentliga utgifter, är en djup ekonomisk kris den enda möjliga följden. Det kanske mest extrema exemplet på detta är Grekland, som på grund av sitt medlemskap i EMU tvingas att genomföra brutala nedskärningar när landet redan är i djup kris. En sparsam stat är alltid en dålig idé, men under en ekonomisk nedgång är det helt förödande.

MMM-Jojos-Bizarre-Adventure-07-F1597036.mkv_snapshot_02.07_2012.12.01_18.15.37När staten genomför åtstramningar under en ekonomisk kris.

Vad som kommer hända i Sverige när bubblan spricker går inte att förutsäga, eftersom det beror helt och hållet på politiska beslut. Men vi kan se vad olika möjliga åtgärder sannolikt lär leda till. När bostadsmarknaden kraschade i USA 2008 inleddes den djupaste ekonomiska kris världen skådat sen den stora depressionen. Sverige klarade sig dock undan relativt bra, och politikerna skröt om att det var deras skickliga ekonomiska politik som räddade oss. Men sanningen är att vi inte klarat oss undan något alls. Vi har bara skjutit upp krisen genom att låta skuldbubblan växa ytterligare. Vi har en ordentlig krasch att se fram emot. Men vilka följder detta kommer att få är helt en politisk fråga. Det vill säga, det beror på vad vi låter staten komma undan med.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i pengar, Politisk ekonomi och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Varför bostadsbubblan är ett problem och vad som händer när den spricker

  1. Ina skriver:

    suger verkligen i mig dina texter om hur det ekonomiska systemet fungerar. denna text, ”banker lånar inte ut pengar”, ”skattefinansering är en myt” med flera.
    de bekräftar en gammal tanke jag haft, om att pengar är hittepå, en av de största masspsykoserna mänskligheten haft för sig. jag har aldrig kunnat utveckla den tanken för mig själv, då jag aldrig orkat studera ekonomi på djupet eller på annat vis engagera mig i ekonomi, utöver min privata, vardagliga.

    du skriver så bra, utförligt men ändå enkelt. går inte att missförstå.

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Tack, jag är så glad att det uppskattas!
      Jag tycker att pengar är så fascinerande. Alla har bryr sig om det, vi är beroende av dem och vi använder dem nästan dagligen, men få av oss vet vad pengar egentligen är. Det är enkelt och komplicerat på samma gång. Det är en väldigt användbar uppfinning men också väldigt farligt. Samtidigt som det egentligen inte är något alls, mer än en idé. Det är verkligen fascinerande.

      Gilla

      • Ina skriver:

        exakt så!
        för det mesta bara hatar jag pengar, då det kontrollerar mitt liv och framför allt hindrar mig från att leva mitt liv så som jag skulle må betydligt bättre av att göra (och nej jag menar inte ett lyxliv, utan en så simpel sak som att kunna bo i mitt egna hus långt ut på landet och slippa bli störd av andra, exempelvis).
        men ibland, när jag kan distansera mig från allt som pengar förstör för mig, så är jag också oerhört fascinerad, av just de anledningar du nämner.

        Liked by 1 person

        • Anarkoautism skriver:

          Usch ja, pengar kontrollerar våra liv. Och att behöva oroa sig för pengar suger verkligen. Jag har inte någon hög inkomst (studiemedel) men har relativt god ekonomisk trygghet för tillfället. Känner i allmänhet inte att jag behöver mycket pengar MEN det som du nämner är en anledning till att jag ändå önskar att jag hade mer pengar. Vill kunna ha en boendesituation där jag inte mår dåligt av alla möjliga störningar hela tiden. Och eftersom vårt samhället inte anser att det är en mänsklig rättighet är pengar det enda som kan förbättra situationen. Så jag vill inte ha mer pengar, men jag vill ha något som tyvärr bara kan köpas för pengar. :/

          Gilla

  2. Ping: Ekonomisk politik, ojämlikhet och möjliga lösningar | anarkoautism

  3. Ping: Jag besvarar fler frågor från sökmotorer | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

