Funkisforskningen måste politiseras!

Som jag skrev om tidigare har jag planer på att, om jag får tillfälle, göra mitt examensarbete om ableism i utbildningssystemet. Jag vill studera funktionshinder ur ett socialt och politiskt perspektiv, snarare än utifrån det medicinska. Jag vet inte om jag kommer tillåtas göra detta, kan hända att mina lärare hindrar mig. Men jag hoppas komma undan med det. När jag letade efter forskning relaterat till ableism upptäckte jag att det inte verkar finnas särskilt mycket forskning om ämnet. En sökning i en databas med forskning gav under 100 träffar, vilket bland tusentals artiklar relaterade till funktionshinder inte är särskilt mycket. Idag gjorde jag ett experiment för att sätta detta i perspektiv. Resultatet bekräftade min uppfattning om att det finns ett stort behov av att göra politik av funkisfrågor.

zokuDet medicinska perspektivet dominerar och det är farligare än du tror.

Jag gjorde ett antal sökningar i en databas för akademiska texter, som täcker ämnen som statsvetenskap, sociologi, psykologi etc. En sökning på ”ableism” gav 98 träffar och ”disablism”, den enda synonymen för diskriminering/förtryck av funkisar jag kunde komma på, gav 15. ”Disability” däremot gav så mycket som 255 165 träffar. Detta innebär att av samtliga träffar som rörde funktionshinder handlade endast omkring 0,44 promille om ableism/disablism. Det är under gränsen för rattfylleri i många industriländer.

En sökning på ”race” ger 86 742 träffar, jämfört med 28 930 för ”racism”, vilket betyder att antalet artiklar som handlar om rasism är en tredjedel av de som handlar om ”race”. Detta är dock baserat på antagandet, att ”racism”-artiklarna är en underkategori till de som handlar om ”race”. Egentligen vore det nog mer riktigt att lägga ihop sökträffarna. Men den exakta siffran säger inte så mycket ändå. Dessutom finns det en mängd synonymer både för ”ras” och för rasistiskt förtryck, så båda siffrorna underskattas nog här.

En sökning på ”gender” gav 136 181. ”Women” gav 409 189. Jag är inte säker på vilken av dessa termer som bäst motsvarar ”disability” förhållande till patriarkatet. Söktermer som syftar patriarkalt förtryck gav 2073 träffar för ”patriarchy”, 7 205 för ”sexism” och 578 för ”misogyny”. Sökträffarna syftar på förtryck relaterat till kön utgör ungefär två procent av de som syftar på kön. Inte för att jag tror att den procentsiffran säger så jättemycket.

Till sist sökte jag på ”homosexuality” (51 655), ”LGBT” (10 683), ”bisexuality” (9 605), ”transgender” (5718), och ”transsexualism” (2 922). Jämför med resultat för ”homophobia” (5 862), ”heterosexism” (1 1012), ”transphobia” (157), ”cisgenderism” (7) och ”cissexism” (1!).

Vad kan en dra för slutsatser av detta? Att det är relativt många artiklar som handlar om funktionshinder beror kanske på att en del av databaserna som ingick i min sökning var psykologirelaterade. Procentsatserna som jag tog med säger nog inte så jättemycket men däremot att av hundratusentals forskningsartiklar endast runt 100 handlar om ableism säger en hel del. Min väldigt simpla undersökning tycks antyda att ”ras” är den kategori som ses som mest politisk. Detta är inte konstigt alls, eftersom ras är en politisk konstruktion och inget annat. Detta till skillnad från kön, funktionshinder och sexualitet som inte bara är politiska kategorier även om de också är det i hög grad. Mängden sökträffar för olika HBTQ-relaterade termer är också talande, i hur mycket mer det skrivits om homosexualitet jämfört med trans. Och att jag bara hittade en enda artikel om cissexism är ju intressant även det. Transfobi verkar vara ett nästan lika impopulärt att skriva om som ableism. Men fallet med ableism känns ändå mest extremt på något sätt. För jag hittade över 250 000 texter om funktionshinder men bara 100 handlade om ableism! Det skrivs mycket mindre om trans än om funktionshinder (vilket inte är helt förvånande då funktionshinder är en bredare kategori) men när det väl skrivs om trans är sannolikheten större att det är politiskt. Men mängden forskning om ableism är inte ens ett statistiskt fel i förhållande till handikappforskningen. Funkisfrågan måste politiseras!

Shingeki-no-Kyojin-shingeki-no-kyojin-attack-on-titan-34357634-1280-720Så att vi ska kunna slå tillbaka mot funkisförtryck.
Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Funkispolitik, Funkisteori och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Funkisforskningen måste politiseras!

  1. Ann Pettersson skriver:

    Fantastisk idé till examensarbete, hoppas du får göra det!

    Gilla

  2. Kristina skriver:

    Ja, det vore en mycket bra idé om du gjorde ditt examensarbete om abelism! Heja heja!

    Liked by 1 person

Kommentera (kommentarer granskas)

