Utbildning, kontroll och frigörelse

Jag publicerade detta inlägg för fyra månader sedan. Sedan tog jag bort det igen, eftersom jag har haft pågående dispyter med skolan och jag blev paranoid över att de skulle hitta detta och att min situation skulle bli värre för att jag skrev om skolan på bloggen. Men nu är jag inte rädd för det. Två av kurserna jag läste har jag i princip klarat av nu, och den tredje är jag en gång för alla utslängd ifrån. Och det är inte som att det jag skriver här borde påverka något till att börja med, utan det var mest jag som var paranoid. 

chiri-2aDenna bild är en metafor för institutionaliserad utbildning i det moderna samhället

Det finns två väldigt olika visioner om vad skolan ska vara. Enligt ett synsätt ska skolan vara en plats där studenterna får utvecklas som personer, enligt det andra är skolan till för att producera lydiga arbetare. Skolan kan vara frigörande eller förtryckande, och i viss mån kännetecknas vårt skolsystem av båda dessa motstridiga tendenser. Men det betyder inte att det råder någon sorts jämvikt. Utbildningssystemets kontrollerande funktion har alltid varit dominerande, och under senare år har vårt skolsystem gått ännu mer åt den riktningen. Men att skapa produktiva arbetare har alltid varit skolans primära syfte. Det är därför ”det är bra träning inför arbetslivet” så ofta används för att förklara för elever varför de ska göra något. Att det alls betraktas som ett viktigt skäl att göra något säger en hel del om synen på utbildning i vårt samhälle.

I grundskolan får en lära sig att lyda. Barn som är besvärliga, som inte bara accepterar lärarens ord och ställer svåra frågor eller vägrar att göra vissa saker, de bedöms ha problembeteenden. De får snabbt lära sig att det inte går an att säga emot. Om de inte lär sig den läxan snabbt nog får de problem. På så vis filtrerar skolan ut besvärliga element. Och det fortsätter in i gymnasiet. Elever som uppvisar för stor självständighet och inte bara gör som de blir tillsagda utgör hot. Det är viktigt att rensa ut så många som möjligt av de besvärliga eleverna innan de når det som kallas för högre utbildning.

På högskolan är bilden lite mer komplicerad. Generellt sett råder det större frihet men också mer fokus på indoktrinering. Att högskolan är friare och mer självständig beror på att det helt enkelt är nödvändigt för att en ska vara till någon nytta. Detta är särskilt sant inom utbildningar i de riktiga vetenskaperna. Vetenskapliga framsteg förutsätter forskare som kan tänka kritiskt och arbeta självständigt. Och vetenskaplig forskning fyller en viktig funktion i den kapitalistiska ekonomin så den måste tillåtas.

De som forskar inom samhällsvetenskapliga och humanistiska fält behöver också en viss kreativ frihet för att kunna producera något, men dessa forskningsfält finns inte i första hand för att producera nya och värdefulla insikter om hur världen fungerar, utan att legitimera den rådande samhällsordningen. Det är viktigt att de som beskriver hur samhället fungerar får den rådande samhällsordningen att framstå naturlig och önskvärd. Och eftersom vi lever i ett fritt land där en får säga vad en vill är det viktigt att de som kan göra sig hörda inte vill säga saker som utmanar systemet. Statsvetare får lära sig hur bra nationalstaten och den parlamentariska demokratin är, nationalekonomer får lära sig beundra marknadsekonomi och kapitalism, och det fortsätter så.

Min erfarenhet efter mer än fem års studier på universitet är att det lite av en blandning av frihet och kontroll, som är väldigt motsägelsefull. Jämfört med grundskolan och gymnasiet är arbetssättet mycket mer fritt och självständigt, samtidigt som det finns kvar inslag av kontroll och förväntningar om lydnad. En uppmanas att vara kritisk samtidigt som många lärare blir missnöjde om en går för långt (detta gäller i synnerhet nationalekonomer). Men de har begränsade möjligheter att bestraffa problembeteende. Lydnad och konformitet uppnås främst genom indoktrinering snarare än direkt tvång. Det är den grundläggande utbildningens ansvar att rensa ut de som är svåra att kontrollera. I synnerhet de som tillhör marginaliserade grupper rensas ut på stor skala. Det finns så klart många anledningar till detta men en anledning är att marginaliserade grupper antagligen är svårare att indoktrinera. Och om en inte låter sig indoktrineras har utbildningen i stället potential att vara ett verktyg för frigörelse. En får nya möjligheter att lära sig hur samhället fungerar och det är farligt. Så länge en bara läser den litteratur och lär sig det som skolan vill så är allt lugnt, men en behöver inte göra det.

Utbildning, från grundskola till universitet, är i stor utsträckning till för att kontrollera medborgare. Det finns även en del frigörande tendenser. Eliten vill ha lydig arbetskraft och medborgare som inte ställer besvärliga frågor men även de inser att ett samhälle inte fungerar om hela befolkningen förvandlas till viljelösa zombies. Dessutom har de aldrig full kontroll över samhället och det finns alltid motkrafter. Därför finns det också motsättningar inom utbildningens institutioner. Och de som har makten är alltid rädda att förlora kontrollen.

Annonser

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i ableism, Funkispolitik, Samhälle och politik, utbildning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Utbildning, kontroll och frigörelse

  1. Ping: Funkisforskningen måste politiseras! | anarkoautism

  2. Ina skriver:

    som sagt, beteendeterapi hela vägen ^^

    Gilla

  3. Ping: Universitetens mästare är i alla tider ovilliga att erkänna hur värdelösa de ofta är | anarkoautism

  4. Ping: Universitetens mästare är i alla tider ovilliga att erkänna hur värdelösa de är | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s