Fördelar med neurotypiskt syndrom!

I mitt inlägg från häromdagen postade delade en bild som innehöll en lista på allt som är bra med några olika psykiatriska diagnoser. Jag kände nu att det är orättvist att det bara är vi med atypisk neurologi som får uppmärksamhet för hur bra vi är. Risken finns ju att NT-personer känner sig åsidosatta och bortglömda annars. Alla neuropsykiatriska funktionsvarianter är viktiga! Därför tog jag mig tid att göra en lista på fördelar med NT. Det var inte helt lätt, men det gick till slut. Jag hämtade inspiration från bilden som jag visade tidigare och lånade flera formuleringar därifrån.

Fördelar funktionsnedsättning!

Neurotypiskt syndrom:

  • Sociala. God förståelse för sociala hierarkier.
  • Har unika kvaliteter med samma grundläggande behov som alla andra att bli älskade, att klara av, att få ge, att höra till.
  • De flesta kan göra samma saker som alla andra men kan behöva mer stöd ibland.
  • Har sina egna unika personligheter.
  • Kan ha en god livskvalitet och klara arbetslivets utmaningar utmärkt.
  • Har gott minne för sociala koder och ritualer, även sådana som inte fyller någon praktisk funktion.
  • Kan uppleva att fördelarna väger upp nackdelarna.

Jag gjorde också en bild där jag använder käcka clip art-bilder och varierande typsnitt för att illustrera poängen så alla kan förstå! Sprid gärna för att uppmärksamma styrkorna och inte bara svagheterna hos NT-personer. Kom ihåg att ingen är sin diagnos!

NT-fördel

Även NT är människor och de förtjänar lika mycket som alla vi andra att fråntas sin autonomi genom att andra tar sig rätten att definiera deras värde utifrån hurtiga budskap som bygger på bristande förståelse och respekt för deras mänsklighet, för att sedan avkrävas tacksamhet för den objektifiering de får utstå! Sprid kärleken! ♥

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Föräldrar och anhöriga och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fördelar med neurotypiskt syndrom!

  1. Ping: Ni låtsas att alla autister är barn för att slippa lyssna på vuxna autister | anarkoautism

  2. Kristina skriver:

    Ha ha träffande!

    Liked by 1 person

Kommentera (kommentarer granskas)

