Att vara autist är en skuldsedel

Jag såg en bild på Twitter i dag som hade titeln ”Fördel funktionsnedsättning!” Jag återger den här i hela sin härlighet (jag hatar verkligen det här):

CNFCS3xWoAA0DS9.jpg large

Så det finns många problem med den här listan. Det är uppenbart att den är skriven ur ett NT-perspektiv. Det grundläggande budskapet att även om funkisar är defekta så har även de värdefulla egenskaper, det vill säga egenskaper som författaren tycker är bra. Och det antyder att om en har en av dessa diagnoser så bör en också ha flera egenskaper på listan, annars är en mest bara dålig. Det är också viktigt att komma ihåg vad som inte sägs. Autistiska egenskaper som inte står med på listan, egenskaper som inte har NT-världens ”stamp of approval”, de är inte något att ha.

Vad som räknas som ”fördelar” säger dessutom mer om författarens värderingar än om diagnoserna. Visst håller jag med om att flera av egenskaperna som listas är positiva, även om hela listan ger mig en känsla av en unket nedlåtande attityd. Men ta ”fördelarna” med Downs Syndrom: (1) de är människor (ja va fan trodde ni?) och (2) de flesta kan göra samma saker som alla andra. Med andra ord, i den mån de inte har samma förmågor som alla andra så är det en nackdel, men problemet är för det mesta inte så allvarligt.

Ser vi på Schizofreni och Tourettes Syndrom så kan vi lära oss att det är väldigt viktigt att kunna ha ett arbete. Det är fördelar med dessa diagnoser, att många kan arbeta. Detta är en värdering som jag inte har något till övers för och medan det så klart är en fördel att kunna arbeta om en skulle vilja så behöver en inte ytterligare förstärka bilden av arbete som något av det viktigaste i en människas liv. Det finns mer att säga om hela denna lista men jag kommer nu ensidigt att fokusera på delen som rör autism. För det första jag reagerade på när jag såg listan var att ”autism” och ”asperger syndrom” ses som olika saker. Asperger syndrom är tydligen ungefär dubbelt så bra som autism, med tanke på att den listan är ungefär dubbelt så lång. Detta är märkligt, med tanke på att asperger syndrom är autism. Men det är tyvärr en vanlig grej som NT-personer av någon anledning insisterar på. Asperger syndrom är ”finare” än autism, och autister ska veta sin plats. Den som har ”riktig autism” ska veta hur lite den är värd, den som har ”bara asperger syndrom” ska veta att den endast har ett värde i den mån den lyckas hålla tillbaka alla tecken på att den är autist.

Jag bestämde mig för att påminna om att asperger syndrom är autism. Detta ledde till något som förvånade mig då men som i efterhand inte känns det minsta överraskande, nämligen att personen som postat bilden från början blev väldigt provocerad och tydligen fick ett stort behov av att visa hur mycket den hatar autister. Jag lägger ut konversationen här, för jag tycker att den säger en hel del.

hitagi-senjougaharaMitt ”mörkare” motiv är att, som av ondskans fiende, visa vilket eländigt hat mot autister som ”döljer sig” i dessa ord.

Mitt ”mörkare” motiv är att jag vill att andra ska hålla med om att det är funkishat och inte okej. Först tänkte jag lägga ut hela konversationen i bildform men det visade sig bli rörigt. Jag kom också att tänka på att det kan göra det svårt för personer med nedsatt syn. Så jag transkriberar eländet i stället.

AA: Vill påminna om att aspergers syndrom är autism.

DL: Så du bemöter alla med autism oavsett grad? Grad är viktigt.

AA: Så du avslutar alla irrelevanta påståenden med ett frågetecken. Jag accepterar hur som helst inte premisserna.

DL: Vem sa irrelevant? Och vilka premisser godtar du inte? Det är ingen manual.

AA: Jag, nyss. Jag godtar inte att grad av autism är ett relevant koncept eller något att bemöta människor efter.

DL: Nej men viktigt när man har barn med #autism och #adhd. I övrigt bör man bemöta människor inte diagnoser.

DL: Dessutom va Aspbergers till nyligen en egen diagnos o skiljer sig en del från ren autism

AA: Att asperger syndrom tills nyligen var en egen diagnos är riktigt. ”Ren autism” är dock ingen vedertagen term.

DL: Börja tjafsa om termer när man vill påvisa positiva saker känns onödigt.

AA: Att läxa upp autister om vad autism är när en inte vet något om autism.

DL: Dumma dig inte. Du känner inte mig. Vet noll om mitt liv. Att vara autist är ingen frisedel till att bete sig hur man vill.

Drottning Lindas första drag är att använda sig av en av de mest grundläggande tekniker som beskrivs i Handboken för Härskartekniker som är Särskilt Användbara mot Autister, nämligen retoriska frågor av typ ”du gör alltså”-påstående som trots frågetecknet inte ens är frågor egentligen. Det är ofta en effektiv strategi men mina månader på Twitter har lärt mig att bättre hantera dessa taktiker.

twitter1bSå vad är grad? Autism har inte grader. En kan inte ha lägre eller högre grad av autism. Autister har olika behov, så klart, och en kan, på det hela taget, ha olika stora svårigheter att klara sig i detta autismfientliga och allmänt funkishatande samhälle. Men det är inte en fråga om ”grad”. Och när folk talar om att ha ”mer” eller ”mindre” autism menar de vanligtvis inte ens hur stora svårigheter en har. Vad de menar är hur mycket det märks på en att en är autism. ”Låg grad av autism” betyder att andra inte märker det.

Sedan kommer den mildare men irriterande härskartekniken ”ha perfekt stavning förutom när en stavar till Aspergers” (jag är inte för att hacka på andras stavning men att personer som skriver om asperger systematiskt inte kan stava till det har sällan att göra med några särskilda svårigheter med språket). Här finns i alla fall ett korrekt påstående, asperger syndrom var, till nyligen, en egen diagnos. Att den skiljde sig en del är tekniskt sett korrekt, fast den delen är väldigt liten. Skillnaden är huruvida en har sen språkutveckling. Autism innebar sen språkutveckling. Asperger syndrom var ”autism fast en började tala ungefär samtidigt som alla andra”. Det är en väldigt liten skillnad och helt irrelevant när en väl kan tala. Att ha en autismdiagnos betydde inte nödvändigtvis (kan betyda det) att en hade svårt att tala. Det betydde bara ett en hade svårt att tala när en var tre år gammal. 

twittera4”Jag är så bekväm med mitt funkishat att jag hashtaggar det två gånger i en och samma tweet.”

Citatet i bilden, om att ”grad av autism” är ”viktigt när man har barn med #autism och #adhd” är väldigt talande. Det är inte viktigt för autisten, men det är viktigt för föräldrarna att göra skillnad på olika sorters autism. För det  Åtskillnaden mellan ”bättre” och ”sämre” autism är ett viktigt verktyg för maktutövning över autister. Det autistiska barnet får veta att autistiskt beteende är dåligt. Om det har diagnosen asperger syndrom får det veta att det är ganska bra ändå, eftersom det inte är som ”de med riktig autism”. Därför måste hela tiden kämpa för att inte visa sig ”för autistisk”, eftersom autistens värde ligger i att vara så lite autist som möjligt. Föräldrar till barn med ”ren autism” kan å andra sidan använda sin uppfattning om vad autism är för att inte behöva lyssna på vad autister säger. ”Du är inte som mitt barn, du är ingen riktig autist”, säger de. Så kan de fortsätta göra vad de vill med sina barn, och tycka synd om sig själva för att just deras barn är så autistiskt. Och kalla det tjafs om terminologi om ni vill men uttrycket ”ren autism” är faktiskt riktigt äckligt.

Det är ju väldigt typiskt att icke-autister som inte vet ett dugg om autism ska läxa upp autister. I det här fallet är det också ironiskt. Så hon har postat den här listan som säger att autister ”vet mycket om speciella ämnen, ofta mer än andra”, är nogranna och måna om att göra rätt, är uppmärksamma på detaljer och ”lätt kan ge nya perspektiv på saker”. Så kommer jag, en autist, och har ett annat perspektiv, påpekar att något inte stämmer och berättar hur det egentligen är, om ett ämne som jag vet mycket om. Uppskattas det? Inte ett dugg! Det är sant som hon säger att jag inte känner henne. Så det är fullt möjligt att hon egentligen är jättekunnig om autism. Detta är i så fall ännu värre, för det betyder att det hon gör helt och hållet beror på illvilja mot autister. Konversationen avslutas med att korrekt påstående.

”Att vara autist är ingen frisedel till att bete sig hur man vill.”

Så sant som det är sagt. Att vara autist är motsatsen till detta. Att vara autist är en skuldsedel som gör en skyldig att bete sig som andra vill. Som autist kommer en inte undan med någonting. En får absolut inte tro att en vet något om autism. Men en kan få en viss form av erkännande. En kan ha egenskaper som finns med på någon NT-persons lista över ”godkända autistiska egenskaper”. Om en är glad och tacksam över att NT-personens godkännande kan en erkännas som ”nästan en hel människa”. Men en får inte vara en hel, fullständig människa. En får inte själv definiera vad ens värde består i.

twittera3Detta är så sorgligt. Mitt hjärta gråter för din dotters skull.
Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Föräldrar och anhöriga och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Att vara autist är en skuldsedel

  1. Talking Back skriver:

    Den där bilden gör mig både ledsen och arg av så många anledningar. Jag får ofta höra bedömningar som ”x är superautistisk” och ”y har inte så svår autism” enbart baserat på personens förmåga till talat språk och ärligt talat vill jag bara gråta. Tack för att du belyser hur funkofobi ofta ser ut.

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Det är så mycket som är fel med bilden. Och det värsta är att den som gjorde bilden och de som försvarar den antagligen känner att de är sååå goda. Och detta att talförmågan skulle vara Den Stora Viktiga Frågan om autism. Och de drar en massa slutsatser enbart utifrån en persons förmåga att uttrycka sig i tal.

      Liked by 1 person

      • Talking Back skriver:

        Ofta lurar det dessutom en idé om att autister ska tränas till att framstå som mer NT under dessa bilder. Som om den funkofoba handlingen ”titta, jag har hittat positiva egenskaper även med autister för att jag är en så god och bra människa” ger frisedel till att värdera funktionalitet och tycka att autister borde träna bort sin funktionalitet.

        Liked by 2 people

  2. Emelie skriver:

    Tack för att du bloggar! Jag lär mig massor och får nya perspektiv som jag värdesätter högt.

    Liked by 1 person

  3. Ping: Fördelar med neurotypiskt syndrom! | anarkoautism

  4. Ping: Ni låtsas att alla autister är barn för att slippa lyssna på vuxna autister | anarkoautism

  5. Elecktra skriver:

    Varför måste man alltid LETA efter fördelar med NPF? Den här listan är ett praktexempel på just det. Den sager även liksom implicit att alla de här egenskaperna har alla NT och för mig så framstår det som underförstått att NT SÄKERT HAR EN MASSA FLERA bra egenskaper än dessa också.
    Alla NT har definitivt inte alla de här egenskaperna, läs den igen och se att så gott som alla punkter (komma I tid vet jag inte…men) även är applicerbara på högbegåvade!

    Att skriva såna här listor ger vidare en stereotyp uppfattning om mycket divergenta grupper som därmed inte på något sätt gynnas av dem.

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      ”Läs den igen”, är det en uppmaning till mig? För om du läser det jag skriver så ser du att jag kritiserar eländet. För övrigt förstår jag inte vad du menar med ”även applicerbara på högbegåvade”. Menar du att personer med NPF är svagbegåvade?

      Gilla

  6. Ping: 19 saker de inte berättar om autism (del 2/2) | anarkoautism

  7. Kristina skriver:

    En ännu värre lista. Vad världens största autism-organisation har lärt sig om autism på 10 år:
    https://www.autismspeaks.org/news/news-item/10-years-progress-what-we039ve-learned-about-autism
    Skrämmande läsning tycker jag. De har föresten ingen autist i sin ledning eller som anställd)

    Gilla

  8. Kristina skriver:

    Detta är en lista på vad världens största autismorganisation anser sig veta om autism: https://www.autismspeaks.org/news/news-item/10-years-progress-what-we039ve-learned-about-autism
    Appropå att vara autist är en skuldsedel… här får vi uträknat hur mycket av en börda vi är. Och det här:
    4. High-quality early intervention does more than develop skills.
    Early intervention can change underlying brain development and activity. It’s also cost effective as it reduces the need for educational and behavioral support in grade school and beyond.

    Om vi beteendetränas extra hårt kan vi bli mindre belastande för närstående och sammhället.

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Så genomvidrigt. Och om vi vill veta hur stor börda vi är får vi det svart på vitt i slutet av artikeln:

      ”20. The cost of autism across a lifetime averages $1.4 million to $2.4 million.

      These costs, which increase with intellectual disability, place a tremendous burden on families and society, but can be dramatically reduced with high-quality interventions and adult transition support.”

      Det är så jag mår illa.

      Gilla

      • Kristina skriver:

        Lite som att SD skulle påstå att de gör allt för alla invandrares bästa. Och se till att inga invandrare kommer till tals. Och ha en hårdare retorik. De redovisar ju också kostnader och arbetslöshetsstatistik på liknande sätt. Liknelsen är möjligen taskig mot SD. Autism Speaks är ju mycket hårdare och mer manipulativa.

        Liked by 1 person

        • Anarkoautism skriver:

          Jag skulle aldrig oroa mig för att vara för elak mot SD, men det är sant att de åtminstone inte låtsas som att de talar för människorna de hatar. De kallar sig inte för Invandrare Talar liksom.

          Gilla

          • Kristina skriver:

            Tills nyligen fanns JRC som tillämpar tortyrmetoder som inte godkänns mot våldsamma i fängelser t.ex. med på Autism Speaks lista över resurser.
            http://www.autistichoya.com/2015/10/court-hearing-on-jrc-october-26.html

            Gilla

            • Anarkoautism skriver:

              De var verkligen genomvidriga. Jag visste inte att de hade avskaffats nu. Så det är goda nyheter i alla fall.Men att sådant tillåts i modern tid visar hur lite autister är värda i allmänhetens ögon.

              Gilla

              • Kristina skriver:

                Vad jag vet har de inte avskaffats bara att de har bara tagits bort från länklistan, menar jag.Det ända jag har hört är att man inte får lägga in el-choker för nyinskrivna elevers program.

                Gilla

                • Anarkoautism skriver:

                  Aha, jag missförstod. Herregud, inga elchocker för nyinskrivna. Så humant av dem att tona ner tortyren en aning.

                  Gilla

                  • Kristina skriver:

                    Det är faktiskt lite värre än så. De har tvingats enligt domstolsbeslut att sluta med elchocher för nyinskrivna efter ett uppmärksammat fall där en kille var fastspänd i 7 timmar och fick 31 elchocher med bestående skador. Elchocker användes mot över hälften an eleverna. Det ha framkommit massa plågsam och förnedrande behandling av annat slag som antagligen fortsätter. ASAN har protesterat och försökt få JRC stänga i 30 år.

                    Gilla

  9. Ping: Autister behöver inga superkrafter | anarkoautism

  10. Ping: Vad är högfungerande och lågfungerande autism? Och för vems skull är det vi graderas? | anarkoautism

  11. Ping: Om förödmjukelsen i att ens ”positiva egenskaper” ska definieras och värderas av välmenande neurotyper | anarkoautism

  12. Ping: Empatistörning | anarkoautism

  13. Även om du har rätt i det mesta du skriver så stämmer det icke att det inte finns grader. Innan ”Aspergers Syndrom” försvann så krävdes det sex uppfyllda kriterier inom autismspektrat för att den diagnosen skulle anses uppfylld- hade man mer än ett visst antal kriterier uppfyllda så led man av fullt ut autism.

    Detta stärks av att jag själv och min syster blev stämplade med ”Autistiska drag: Störning i utvecklingen med icke verbala inlärningssvårigheter”.

    Jag ansågs bara uppfylla tre kriterier, och det krävdes sex kriterier för Asperger- således jag stämplades ej med en diagnos, utan ansågs ha vissa enstaka drag av sagd diagnos. Fullt ut autism ska innebära att man har betydligt fler av sagda kriterier uppfyllda, än de sex som krävdes för asperger.

    Så det finns alltså en skala- och allt under sex kriterier innebar ”Autistiska drag”, sex kriterier innebar Aspergers syndrom- och mer än sex kriterier innebar fullt ut autism. Autistiska drag är alltså inte ens en diagnos, utan endast drag av diagnosen. Problemet blev ändå att någon felaktigt skrivit Asperger i efterhand utan stöd i utredning- så jag fick ändå hur många skitbeslut mot mig som helst till följd av en felaktig ändring av autistiska drag till Aspergers syndrom. Jag känner därmed igen mig i det du skriver- glömde jag nämna att jag även fick en marginell mental retardation i tonåren? Både den och Asperger togs bort 2012- och jag anses nu bara ha autistiska drag igen.

    Men så fort någon stämplar en med enstaka autistiska drag så riskerar man all världens skitstorm- då autistiska drag lätt misstolkas för autism eller Aspergers.

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Jag är inte säker på vad du försöker säga. Jag har redan skrivit om varför jag förkastar konceptet ”grad av autism” (se till exempel mitt inlägg om ”hög- och lågfungerande autism”. Jag är mycket väl medveten om att det är många som anser att det är viktigt att skilja på ”grader av autism”. Och jag vet att läkare definierar autismdiagnoser utifrån diverse godtyckliga kriterier. Detta är fenomen som jag ofta kritiserar. Oavsett vilka kriterier eller skalor som används för att särskilja olika ”grader av autism” ändrar inte det min uppfattning om att det är dåligt att gradera autism på det sättet.

      Det låter som att det är viktigt för dig att skilja på olika ”nivåer av autism”, och det har du ju all rätt att tycka men jag är också väldigt tydlig med var jag står. Jag tycker inte att det finns några bra skäl att dra gränser mellan olika ”former av autism”, utan jag menar tvärtom att det är något som skadar människor.

      Du skriver att ”å fort någon stämplar en med enstaka autistiska drag så riskerar man all världens skitstorm- då autistiska drag lätt misstolkas för autism eller Aspergers”. Om du upplever det så kan jag förstå varför du inte vill sammanblandas med oss autister. Inte kul att utsättas för skitstormar trots allt. Men det borde inte autister heller utsättas för. Det grundläggande problemet här är att autister utsätts för ”skitstormar”, inte att oskyldiga icke-autister riskerar utsättas för samma skitstormar om de får fel diagnoser.

      Gilla

Kommentera

