Må universitetet drabbas av Osiris mörkaste förbannelser

picture-651Hur jag känner inför skolan just nu.

Egentligen hade jag tänkt ägna dagen åt att studera men händelser tvingade mig att avbryta de planerna så jag kan lika gärna skriva lite om det här. Bakgrunden är detta: för ett år sedan började jag studera universitetet där jag pluggar nu. Jag upptäckte med en gång att föreläsningssalarna vi använde var bedrövliga och att jag inte klarade av att vistas där. Ljudnivån var för hög helt enkelt. Var på ett par föreläsningar. Den första genomled jag men var helt slut efteråt. Nästa gång var det ännu värre, och jag klarade inte av att vistas i mer än några minuter innan jag var tvungen att fly därifrån. Så jag blev tvungen att studera hemifrån.

Problemet var att det ingick ”obligatoriska” seminarier. ”Obligatorisk” ska vanligtvis inte tolkas bokstavligt i akademiska sammanhang. Om en missar ett seminarium av någon anledning får en göra en kompletteringsuppgift i stället. Så det är inte obligatoriskt, en kan välja att göra något annat i stället. Men jag behövde veta om det var så i det här fallet. Jag behövde bli försäkrad om att jag inte måste gå på seminarierna. När jag väl vet det kan jag mycket väl försöka gå på några av dem, bara jag vet att det är okej om jag måste gå hem igen.

Så jag gick till den person som har ansvaret för att hjälpa studenter med funktionshinder. Det visade sig vara fel person på rätt plats. Hon hävdade bestämt att mina problem inte var verkliga. Alla andra studenter klarade nämligen av att vistas i lokalerna, och därför kunde jag inte kräva anpassning bara för att jag fungerar annorlunda. Att jag hade flera förslag till lösningar spelade ingen roll, det fanns inget att göra. Visst har en rätt till hjälp om en har ett funktionshinder men det gäller endast om en fungerar som normala människor.

Zan_Sayonara_Zetsubou_Sensei_episode_9_screenshotRiv ner skolan och bygg en ny för all del.

Så ni kan inte göra någonting alls för att jag ska kunna studera frågade jag. Hon svarade att jag hade rätt, de skulle inte göra något alls. De kunde ju trots allt inte bygga om hela skolan för min skull (detta hade jag så klart inte heller föreslagit, jag bad bara om att inte tvingas vistas på platser jag inte klarade av). Så jag lämnade mötet. Efteråt har jag fått veta att studievägledaren påstått att hon inte hjälpte mig eftersom jag plötsligt gått ifrån mötet utan att säga något och det var otrevligt. Detta är så klart inte sant, jag gick därifrån utan att säga något efter att hon sagt att hon inte under några omständigheter skulle hjälpa mig. Min enda anledning att tala med henne var ju att få hjälp, så när hon sa det hade jag inte längre någon anledning att tala med henne. Fast allt detta är egentligen irrelevant, om jag är superotrevlig eller har världens högsta sociala kompetens ska inte påverka vilken hjälp jag får. Dessutom är det ableism i sig att kräva social kompetens av autister.

Men där fick jag ingen hjälp. Så jag frågade lärarna i stället, om det gick att göra något. Och de sa nej, de kunde inte göra något. Efteråt fick jag veta att detta var för att studievägledaren sagt till dem att hon inte skulle bevilja några som helst pengar för att finansiera den anpassning jag krävde. Nu är ju saken den att ”anpassningen” jag behöver inte kostar ett öre. Men hon lurade i lärarna att jag skulle kosta massa pengar som hon inte skulle bevilja. Allt detta, antar jag, för att sabotera som hämnd för min otrevlighet.

Det tog ett tag men det löste sig till slut, och jag hade bara missat lite mer än en fjärdedel av terminen. Jag hade talat med en massa olika personer och orkade inte mer, så jag tog hjälp av min far. Till sist gick han tag i studierektorn som tyckte att det skulle inte vara några problem och så ordnades allt på två sekunder. Det var alltså jättelätt att lösa problemet men jag gjorde misstaget att först gå till den person som jag i teorin borde gå till, och jag blev straffad för det. Inte första gången, ska tilläggas. Råkade ut för liknande saker när jag studerade i Karlstad. Men det löste sig.

Nu ett år senare dök samma problem upp igen. Jag har precis börjat en kurs, och jag mailade läraren och förklarade situationen. Att jag endast kan delta vid några få aktiviteter och att jag måste ha information om vad jag ska prioritera. Den här läraren svarade att hon inte kan ha någon ”specialkurs” bara för mig men att jag var välkommen att delta aktivt i kursen som alla andra. Om jag inte kan det kan jag omöjligen läsa den här kursen. Med andra ord, ”ledsen men endast normalfungerande personer är välkomna, autister har inget här att göra, funkisar kan dra åt skogen, att be om information är detsamma som att kräva privatlektioner, sluta lata dig och börja fungera normalt”.

Det här är mitt sjätte år som student, och varje år är det något sånt här. De påstår att en har rätt att studera med funktionshinder men det är bara en teoretisk rättighet om en inte kämpar för det. Det som kallas utbildning är institutionaliserad ableism. Det hela är hemskt tröttsamt.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Funkispolitik, Personligt, tillgänglighet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Må universitetet drabbas av Osiris mörkaste förbannelser

  1. Ina skriver:

    Fy.
    Fan.

    Jag beundrar dig för att du alls orkar fortsätta.

    Liked by 1 person

  2. Ping: Funkofobin som röd tråd | Patientperspektiv

Kommentera (kommentarer granskas)

