Strukturellt förtryck existerar alldeles oavsett hur andra läser en

Så jag tänkte lite mer på det här med förtryckande strukturer och läsning och så vidare. Igår skrev jag ett inlägg där jag kritiserade den här uppfattningen om att förtryck är något som beror på hur en blir läst av omgivningen. Det verkar ju vara en vanlig uppfattning. De som hävdar att förtryck handlar om hur en blir läst brukar ofta ställa sig i motsats till en fiktiv (?) gruppering inom vänstern som påstås vara av åsikten att en drabbas av förtryck om en identifierar sig som förtryckt, och således kan undkomma förtryck genom att inte identifiera sig med en förtryckt grupp. Och denna identitetspolitik är liberal och individfokuserad, medan de som anser att förtryck beror på hur en läses av omgivningen ser strukturer. Så sägs det och detta är ganska underligt. För att tala om förtryck som något som bara beror på hur omgivningen läser en har ju ingenting att göra med att ”se strukturer” egentligen. Det behöver kanske inte råda någon motsättning men det är två helt olika saker.

Nu kan det vara på sin plats att säga något om vad om vad som menas med strukturer. För även om det är ett ord som används ofta så kan en inte utan vidare utgå ifrån att alla vet vad det betyder. Dessutom blir det ofta så med politiska termer som används mycket, att olika människor använder dem på olika sätt, utan att nödvändigtvis vara medvetna om det. Om inte annat får ni nu veta vad jag tror att strukturer betyder, så tycker ni att jag har fel så behöver ni i alla fall inte vara förvirrade över det.

70e167ad83dfc8a6b20eaa1d7a7dceca1314994437_fullVärlden behärskas av strukturer

I vardagligt tal betyder ”struktur” ungefär ordning eller uppbyggnad. När en analyserar samhällen syftar strukturer på hur samhället är ordnat. Ett närliggande begrepp är ”institutioner”, som är gemensamma regler (formella och informella) som vi förhåller oss till. Inom samhällsteori används institutioner och strukturer mer eller mindre som synonymer, trots att den bokstavliga betydelsen inte är exakt densamma. Aktörer (individer och grupper) begränsas hela tiden  i sitt samhällsutrymme av den institutionella/strukturella kontexten. Så i Sverige har vi en kung som har en massa privs, men han har ingen reell politisk makt. För bara några hundra år sedan hade kungen absolut makt, han kunde avrätta bönder som tittade konstigt på honom eller förbjuda långa vokaler. Och kungens handlingar kommer att påverkas av vilket av dessa samhällen han lever i. Det är samma kung men hans agerande kommer påverkas av hur samhället är ordnat.

Om vi ser samhället som ett spel så är strukturerna spelets regler, medan aktörerna är själva spelarna. Spelets regler bestämmer både vilka handlingar som är möjliga, och vilka handlingar som är gynnsamma. Strukturerna bestämmer inte utgången av spelet, men de bestämmer hur spelet kommer spelas. I schack sitter kungarna i säkerhet bakom sina torn medan bönderna slaktar varandra och drottningen gör det verkliga jobbet. Schackspelarnas personlighet, skicklighet och spelstil påverkar hur spelet spelas men de agerar inom ramarna för de rådande strukturerna. Om de i stället väljer att spela Mario Kart eller Cluedo har vi en revolution. De gamla strukturerna försvinner och ersätts med nya regler som sätter nya ramar för aktörernas handlingsutrymme.

tumblr_maiuq2dRK11ry14qgo1_500Strukturer sätter gränser för aktörernas handlingsutrymme.

När en talar om förtryck som något strukturellt menar en att förtrycket finns i samhällets strukturer. Det är inte enskilda aktörer som är ansvariga för förtrycket, utan samhället är utformat på ett sätt som upphöjer vissa grupper på bekostnad av andra. Det kapitalistiska ekonomiska systemet är utformat så att rikedom och kapital koncentreras i händerna på ett fåtal, medan majoriteten utarmas. Det är inte att enskilda kapitalister är onda som är problemet. Och det har heller inget att göra med hur omgivningen läser någon. Om en är rik eller fattig, kapitalist eller arbetare, har inget att göra med hur personer runtomkring ser en (däremot kommer ens omgivning så klart för det mesta att se vad en är).

När det gäller funkisförtryck är det väldigt lätt att se både att förtrycket är strukturellt, och att det inte har så mycket att göra med hur en blir läst. Samhället är utformat på ett sätt som funkisar tar skada av. Det är inte en fråga om att enskilda personer är ute efter att skada andra som de ”läser” som funkisar. Det kan de ju i och för sig också vara, och tack vare de förtryckande strukturerna finns det ett relativt stort handlingsutrymme för den som är ute efter att aktivt skada funkisar. Men individer behöver inte delta aktivt i förtrycket för att det ska bestå. Det räcker att de passivt accepterar att samhället inte är tillgängligt för alla, att det finns människor vars välbefinnande inte angår dem.

Samhället är utformat så att folk kan göra saker som skadar funkisar utan att tänka på det. Och de kan låta bli att tänka på det. Det finns många saker som inte är tillåtna, eller åtminstone inte socialt accepterade, för att de anses störa andra. Mina grannar som väsnas dagar och nätter orsakar stort lidande för mig, men det är inte deras problem. Hade de däremot skruvat upp volymen bara liiite till, så att det passerade gränsen för vad NT-personer anser vara acceptabelt, då hade det blivit till deras problem. Då skulle störningarna gå från ”inget att bry sig om” till ”problem med hyresvärden” eller till och med ”brottsliga handlingar”. Och det är bara ett exempel, det finns väldigt många saker som orsakar mig lidande, som folk gör helt enkelt för att de inte har någon anledning att låta bli. Den sammantagna effekten är något som är väldigt svår att förstå för någon som inte är i samma situation. Det är lättare att avfärda någon som gnällig, än att se att det finns ett strukturellt problem.

Samhället är utformat så att autister (och som alltid menar jag att detta kan appliceras på betydligt bredare kategorier) utestängs från att delta i det. Detta sker utan att det funkofoba samhället behöver anstränga sig aktivt. Tvärtom så är det vi som tvingas lägga ner mycket energi för att anpassa oss till hur samhället fungerar. Utbildningssystemet är utformat så att vi inte klarar oss igenom det, oavsett vilka akademiska färdigheter vi har. Vi tvingas anpassa oss för att andra ska slippa. Enskilda personer må vara as men det är samhället som förtrycker. Det är strukturerna som styr människors handlingar mot att skada oss. Att autister far illa i det här samhället är lika ofrånkomligt som att bönder offras i schack. För att ändra på detta måste vi försvara oss, göra motstånd mot förtryckande strukturer och förändra systemet i grunden.

Senjougahara.Hitagi.600.1126429Hashtag: ”med våld”.
Annonser

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Samhälle och politik, Samhällsanalys och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s