Det handlar inte om oenighet kring teorier

3274Debatten.

Så den där ”debatten”, ni vet vilken, den jag skrev om igår liksom många gånger tidigare. Så jag tänker inte förklara den igen, den här gången utgår jag ifrån att ni vet vad jag pratar om. Och sen är det som det brukar, någon skriver något hatiskt på Twitter, riktat mot transpersoner i allmänhet och icke-binära i synnerhet. Ickebinära finns inte. Dessutom är vi dumma i huvudet, lider av vanföreställningar (det är sjukt mycket funkofobi inblandat), saboterar den feministiska kampen med vår (icke-)existens, är transfoba cissexister (sic!) och är liberala. Och detta sparkande på en redan utsatt grupp rättfärdigas med hänvisningar till tvivelaktiga teorier. Och då är det klart att folk blir provocerade, arga och upprörda.

Nu vill jag förklara en sak, så alla fattar detta. Den ilska som oundvikligen uppstår och de konflikter som följer handlar inte om vilka teorier som är bäst. Det kan tyckas att detta säger sig självt. Men ändå låtsas de som rättfärdigar transfobi på det viset, att det hela handlar om att vi som blir arga inte förstår deras analys. Nu tror jag visst att jag förstår analysen, och jag har många invändningar mot den. Men det är inte det som gör mig arg. Det är inte teorierna som är transfoba. Om det var en teoretisk diskussion skulle vi prata om hur en ska förstå samhället på ett teoretiskt plan. Analysera strukturer och institutioner och sånt. Att säga ”personer som identifierar sig som icke-binära är pissedåliga och kan dra åt helvete” är inte ett teoretiskt argument. Det är inte institutionell analys. Det säger inte som samhället. Det säger bara att den som säger det hatar icke-binära. Och det är det som gör mig arg. Jag är inte upprörd över teorierna. Jag tycker att teorierna har brister, och därför kritiserar jag dem också ofta. Jag skriver mycket om sådant på den här bloggen.

Tro det eller ej, men om jag missförstått teorierna så vore jag faktiskt tacksam om någon kunde förklara för mig vad jag fått om bakfoten. Så länge den kan göra det utan att blanda in transfobi och omdömen om min personen såklart. Men även om det visade sig att jag missförstått den så kallade analysen, även om jag fann att analysen egentligen var fantastiskt bra, så skulle jag inte uppröras mindre av transfobi. Och jag skulle fortfarande säga ifrån mot det. För det som jag och andra blir upprörda över, det handlar inte och har aldrig handlat om vilken teori som är bäst. Det handlar om att transfobi är jävligt dåligt. Att sparka på utsatta grupper är jävligt dåligt. Att pissa på andras upplevelser är jävligt dåligt. Och det är allt vad det handlar om.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, Teorier om kön och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det handlar inte om oenighet kring teorier

  1. Charlie skriver:

    Tacktacktacktack. För detta inlägg och gårdagens. De ger väldigt välbehövlig styrka just nu.
    / en av de ickebinära som utnämnts till transfob i den här otroligt obehagliga röran

    Liked by 1 person

  2. Ina skriver:

    Att invalidera människors grundläggande uppfattning om sig själva, är vidrigt. Det får fan aldrig passera utan protester.

    Liked by 1 person

  3. Ping: Marxistisk feminism och relevant kritik som kan missbrukas i onda syften | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

