Akademikerförakt

Jag har sett en del prata om ett ”kunskapsförakt” och ”akademikerförakt” som påstås finnas inom vänstern. Om detta är sant eller inte har jag ingen aning om men jag har också fått intrycket av att dessa ord används som synonymer. Har sett det sägas att det finns ett kunskapsförakt inom vänstern och att detta yttrar sig i att ”akademiker” används som skällsord. Om det är kunskapsförakt att tala illa om akademiker måste det betyda att akademiker som grupp utmärks av hur mycket kunskap de har, och att de inte är något annat än just kunniga. Detta är ett konstigt synsätt. Det finns gott om okunniga akademiker, och kunniga personer som inte är akademiker. Det går inte att likställa akademiker med kunskap, så akademikerförakt och kunskapsförakt kan inte heller vara samma sak. Hur som helst, jag ser verkligen inte hur någon tänkande människa kan förakta kunskap. Kunskap är bra, kunskap är fantastiskt. Jag älskar att lära mig saker, och att dela med mig av den lilla kunskap jag har. Jag avskyr att inte förstå saker och inte veta saker. Så jag försöker hela tiden förstå sådant jag inte förstår och inhämta ny kunskap.

hjkJag har stor respekt för kunskap. Men visst medför det vissa problem också.

Jag har blivit anklagad för att vara alltför respektlös och kritisk mot akademiker. Eller egentligen mot akademisk forskning, men jag vet inte om de som kommer med kritiken förstår skillnaden. Det är ingen anklagelse jag direkt känner att jag måste försvara mig mot. Jag är skulle inte påstå att jag faktiskt föraktar akademiker, men om jag bar på ett sådant förakt vore det väl inget problem. Och visst finns det mycket inom det akademiska som jag är kritisk mot. Inte bara bristen på tillgänglighet, men den akademiska forskningen i sig. Och jag talar då om ämnen inom humaniora och samhällsvetenskap, för naturvetenskapen har jag absolut inget att göra med. Gissar att det finns problem där också men det vet jag inget om. Jag har skrivit tidigare om varför jag är kritisk mot mycket inom samhällsteori. Statsvetare skriver om politik men de har ingen aning om hur världen fungerar. Deras teorier är anpassade för att försvara den rådande ordningen.

Inom nationalekonomi är det samma sak fast ännu värre. De har ingen aning om hur världen fungerar, verkligen ingen aning. Den neoklassiska skolan, som är ungefär 90 procent av nationalekonomin, lever i en fantasivärld. De bygger modeller av låtsasekonomier och påstår att de säger något om verkligheten. Och de slår bort kritik med att de sysslar med Teorier och Modeller och därför kan det vara hur orealistiskt som helst så länge det leder till att de kommer fram till ”rätt” slutsats. Det är akademiska ekonomer.

Den medicinska forskningen bygger i hög grad på blind auktoritetstro. Läkare vet bäst, noggrann forskning är överflödigt, vi behöver inte lyssna på patienter. Psykologisk forskning är ofta åt helvete fel. Autismforskningen visar detta tydligt, den är full av ableistiska värderingar, bygger på myter och vanföreställningar, forskarna har ingen aning om vad autism är eller hur autister fungerar. Enda anledningen till att autismforskningen inte är helt värdelös är att forskarna är skolade inom forskningmetod och sånt. De kan göra vetenskapliga undersökningar, så det går ofta att dra vettiga slutsatser från deras arbeten. Inte för att de själva gör det, deras slutsatser är nästan alltid helt åt helvete. Så den forskningen har jag absolut ingen respekt för.

szs_2Många akademiker som är mer ”kritiska” är tyvärr ofta det på ett väldigt värdelöst sätt.

Efter att ha läst kurser i litteraturvetenskap och genus har jag inte mycket till övers för dessa ämnen heller. I synnerhet inte litteratur. Hade kunnat vara intressant men som det är består det mest av akademiker som försöker överglänsa varandra genom pompöst språk som i grunden ganska dåligt och de verkar inte säga mycket alls. Genusvetenskap handlar åtminstone om något viktigt. Det är bra att det finns, men mitt intryck är att det olyckligtvis finns mycket som är fel eller inte ens fel där också. Och sociologi, icke att förglömma. I alla fall på A-nivå, det är i alla fall möjligt att skriva innehållslös rappakalja och få högsta betyg för att en använder många svåra ord (jag gjorde ett experiment).Har läst historia också. Det ämnet är i alla fall föredömligt i att språket brukar vara klarare och lättare att förstå, inte så mycket akademisk jargong. Men det är fullt av imperialistisk, eurocentrisk och kapitalistisk ideologi. Det genomsyrar precis allt.

Dessa är då de ämnen som jag har någon sorts personlig erfarenhet av. Är kritisk mot mycket. Har ingen allmän respekt för akademisk kunskap. Det betyder inte att jag tycker att alla dessa ämnen är värdelösa. Jag tycker att det är bra att det forskar inom statsvetenskap, nationalekonomi, genus, medicin, psykologi och neuropsykiatri, sociologi och historia (litteraturvetenskapen tycker jag faktisk är ganska meningslös men den är i vart fall harmlös). Jag vill inte att samhället ska sluta finansiera sådan forskning. Det hade bara förvärrat problemen. Och jag det handlar inte om att jag är emot akademisk eller teoretisk kunskap av någon princip. Jag tycker bara att det alltför ofta utförs på ett dåligt sätt. Och det finns en viss självgodhet som jag finner irriterande.

tumblr_n8ghen3O6O1r1xmp6o1_500Okej, okej. Jag är vederbörligen imponerad.

Ofta när jag pratar om sådana här saker är det någon som säger att jag vet minsann ingenting, alla som vet någonting förstår hur bra den akademiska forskningen är. Kanske är det sant att det finns exempel på dåliga teorier och forskning, men det är i så fall ett tråkigt undantag. Eller så förstår jag inte storheten på grund av mitt djupa förakt för kunskap. Men jag tänker inte utgå ifrån att auktoriteter på något område är superkloka och kunniga tills motsatsen är bevisad. Seriöst, varför skulle jag det? Det måste krävas en enorm arrogans för att förvänta sig att utgångsläget är att alla ser upp till ens klokskap.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Akademisk teori, Samhälle och politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Akademikerförakt

  1. Ping: Om begreppsförvirring och elitism inom vänstern | anarkoautism

  2. Paulina skriver:

    Älskar den här bloggen!! Så bra! Fantastisk! Massor att läsa, med lyxen att slippa den där känslan av något bakomliggande, falskt och suspekt. Rakt på, intellektuellt från hjärtat.

    Jag sökte på nåt om akademikerförakt och hamnade här. Orsaken är att jag är förbannat trött på min c-uppsats, samt att jag många gånger ifrågasatt, skrattat åt och förundrats över det akademiska språket i artiklar, böcker m.m. Har lyckats inbilla mig själv att det är rätt och befogat att uttrycka sig så krångligt som möjligt eftersom det verkar vara det enda sättet att beskriva något på (resultat = allt är komplext, svårt att förstå och jag är korkad?) Denna blogg passar perfekt in in min intuitiva tankeådra just nu. 🙂

    ”call me!”

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Tack för de vänliga orden! Kul att höra att du gillar bloggen!

      Många akademiska utbildningar handlar till stor del om att få studenterna att internalisera idén om att man måste använda avancerade ord och långa meningar, annars är det en säger inte värt något. Det viktiga är inte om det en säger är sant, viktigt eller insiktsfullt. Det viktiga är att det behövs en akademisk examen för att uttyda vad en sagt. Vad ska vi annars ha våra lärda akademiker till liksom?

      Gilla

  3. Ping: En social teori om funktionshinder | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

