Vad jag håller på med nu

Jag har inte skrivit så mycket här det senaste. Eller inte lika mycket som vanligt i alla fall. Jag har ju varit ganska produktiv med bloggandet sen jag började men senaste veckorna har det blivit något mindre. Detta beror i första hand på att jag varit hemifrån under en stor del av de senaste två veckorna, och att jag varit trött när jag väl varit hemma. Men det beror också på att jag inte kommer på så mycket att skriva om. Eller nej, jag har gott om saker att skriva om. Just nu kommer jag bara inte på vad jag ska skriva om dem. Vilket mycket väl kan bero på att jag varit hemifrån och haft annat i tankarna.

steinsgate08-19Jag har till exempel varit social. Med människor och vattenmeloner.

Nu har jag ju inget schema eller så, och om jag inte orkar eller känner för att skriva på ett tag så är det okej. Men kanske har jag någon trogen läsare som undrar varför det inte händer så mycket just nu. Nu vet ni hur det är. Det kan hända att jag börjar uppdatera nästan varje dag igen, men jag utlovar ingen regelbundenhet. Och när mina studier börjar igen i slutet av augusti lär det bli mycket mindre. Eller också får jag inspiration av det jag läser om. Jag gillar ju att gnälla på det akademiska, och på ekonomer och statsvetare i synnerhet. Så jag vet ärligt talat inte hur bloggen kommer påverkas av att jag har studier igen. Tekniskt sett studerade jag på heltid när jag började blogga också. Skrev ett blogginlägg där jag avreagerade mig på en kurs i litteraturvetenskap jag läste då. Men det var distanskurser som jag inte brydde mig så mycket om. Min studieteknik gick mest ut på att skriva om kurslitteratur jag inte läst. Men nu ska jag läsa kurser där jag antagligen måste anstränga mig. Har en gammal kurs på 7,5 poäng att klara av också, dom jag inte kunde göra förra året för att skolan ville jävlas med mig i början av terminen. Hoppas slippa sånt den här gången.

Mina vanligaste sysselsättningar när jag försöker ta det lugnt är att ägna mig åt böcker, spel och anime. Häromdagen läste jag ut Interesting Times av Terry Pratchett och jag har börjat se om Steins;Gate. Påminns om att det är en en fantastiskt bra anime. Den handlar om att CERN (den europeiska kärnforskningsorganisationen) är en ond skurgorganisation som bygger en tidsmaskin och tar över världen. Och väldigt uppenbart sponsrad av Dr. Pepper. Det är fullt av skamlös reklam för denna dryck och det är fantastiskt kul. Och antagligen väldigt effektivt. Jag har aldrig druckit Dr. Pepper, har hört att det smakar för jävligt. Men om jag gjorde det hade det antagligen varit Steins;Gates förtjänst.

tumblr_m6nww1vhqv1r5atfdSeriöst bäst produktplacering ever

Och senaste dagarna har jag testat spelet Democracy 3, som är en sorts politiksimulatorspel.  Var ganska kul men jag stör mig på att en nästan måste driva en mer eller mindre nyliberal finanspolitik med konstanta åtstramningar. Vilket väl är realistiskt på sitt sätt, men det funkar också orimligt bra. Budgetunderskott straffar sig å andra sidan orimligt hårt. Oavsett vilket land en styr verkar det som att centralbanken (som spelet inte säger något om alls men som måste existera) verkligen anstränger sig för att sabba. Om en har en statsskuld på typ 80 procent av BNP stiger räntorna till 10 procent och sen blir det skuldkris och alla blir arga. Men om en har överskott varje år gratulerar spelet och säger hur bra det är, och inga negativa konsekvenser uppstår av det. Ingen deflation eller inflation och inga finanskriser. Om jag hade utvecklat spelet hade jag gjort ganska mycket annorlunda (inte för att jag skulle kunna utveckla ett spel).

Jag gillar simulationsspel, där en kan styra städer och länder och sånt. Men hittills har jag inte hittat ett spel där pengar fungerar på ett realistiskt sätt. För ett tag sedan spelade jag Tropico 4 och det var kul. Det är SimCity-aktigt, fast det utspelar sig i en bananrepublik på någon tropisk ö. Man bygger en stad och fattar politiska beslut och sånt. Om en får slut på pengar i det spelet kan en inte spendera mer, vilket tyder på att en använder en utländsk valuta. Förutom att det går att trycka pengar (ett begränsat antal gånger). Och om en gör det ökar priserna kraftigt, vilket väl skulle kunna vara rimligt förutom att priserna stiger innan pengarna har spenderats. Men det spelet utger sig i alla fall inte för att vara realistiskt. Är nog inte så många som tänker på sånt. Men jag är specialintresserad av pengar och ekonomi och sånt så jag tänker på det.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

