Att alltid leva i någon annans värld

4282881-2608412995-arakaVilken värld kommer du ifrån?

Jag är ganska trött just nu. Förra veckan var jag social i flera dagar och igår åkte jag tog jag bussen till centrum och lämnade tillbaka böcker på biblioteket, och handlade. Sådant tar på krafterna. Jag är extremt ljudkänslig och har svårt att filtrera bort intryck. Det finns en stereotyp eller myt eller vad en ska kalla det, som säger att en autist ”lever i sin egen värld”. Alltså att autister skulle vara avskärmade från omvärlden. Som jag önskar att detta var sant. Tänk att bara kunna stänga ute världen när den blir för påträngande. Men som det ofta är med sådana här myter är det i själva verket precis tvärtom. Jag kan inte stänga ute omvärlden, det är därför jag blir helt utmattad av att åka och handla eller gå på stan.

Om det är någon som lever i sin egen lilla värld i en metaforisk bubbla är det en neurotyp. NT-personer kan vara i en miljö fullt med bakgrundsljud, pratande människor, musik, maskinljud och buller, och påstå att det är tyst. Jag har till och med råkat ut för att andra har sagt till mig att jag bara inbillar mig, att det jag hör skulle vara mina egna vanföreställningar. Men det vet jag nu att det aldrig varit sant. Det jag hör är verkliga ljud, men det är inte alla som uppfattar dem. Och det är ofta så. Jag uppfattar saker som andra inte uppfattar och det är extremt utmattande. Det är som ett sjätte sinne fast tvärtom, jag uppfattar helt vanliga saker som andra inte lägger märke till. Och när jag säger uppfattar menar jag inte nödvändigtvis att jag tänker på det. Det är ofta i mitt medvetande men inget jag reflekterar över. Tvärtom, när det händer mycket omkring mig går större delen av min tankekraft åt till att processa sinnesintryck, så det är inte mycket kvar till att reflektera.

maxresdefault All tankekraft är upptagen försök igen senare.

För NT-personer är det annorlunda. Jag kan inte föreställa mig hur det är men jag vet att de finner miljöer lugna och behagliga som är helt kaotiska för mig. De säger att det är tyst när det är fullt med ljud. Jag har känslig hörsel men det är inget övermänskligt och jag vet de flesta människor kan höra nästan allt som jag hör. Men de tänker inte på det, eller bekymras inte av det, eller nåt. Att det är massa ljud omkring påverkar inte det faktum att de  upplever att det är tyst och lugnt. De lever i sina egna världar, som är mer hanterbara än den verkliga världen. Alla filtrerar intryck, det gäller även autister. Men NT-personer gör det ändå väldigt mycket mer. Om någon lever i sin egen värld är det inte autister.

Men neurotyper lever också i sin egen värld i den bemärkelsen att världen vi lever i är anpassad för dem. Vi lever i samma värld men världen är inte anpassad efter mig så den kan inte vara min. Om det är min egen värld måste jag vara orimligt generös eftersom skadat mig själv genom att anpassa den efter andras behov. Så självuppoffrande är jag inte, om världen jag levde i var min hade jag åtminstone låtit en del av den vara anpassad helt efter mina behov. Men världen tillhör inte autister. Den tillhör neurotyper och det märkt väldigt tydligt. De kanske inte märker det själva men det är för att de lever i sina egna små världar. Och de bryr sig hur som helst inte särskilt mycket om andra människor. I alla fall inte de som inte passar in i deras egna lilla värld.

4cdcae38712174789227083f7b9d67ddFör den är inte min, okej.
Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autistisk och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Att alltid leva i någon annans värld

  1. Ping: 18 saker de inte berättar om autism. Del 1 (sak 1-8). | anarkoautism

  2. Ping: 18 saker de inte berättar om autism (del 1/2) | anarkoautism

  3. Ping: ”Ställer jag för låga krav?” Vanliga frågor hos anhöriga till autistiska barn | anarkoautism

  4. Ping: Empatistörning | anarkoautism

  5. Ping: Särbegåvning – som autism fast finare | anarkoautism

Kommentera

