Lite värmesvammel om aktuella händelser

Det är så varmt att jag inte riktigt orkar tänka. Men jag hade i alla fall tänkt att jag skulle skriva något på bloggen. Jag försöker ju uppdatera regelbundet, och ofta postar jag ju nästan ett inlägg om dagen. Så jag vill helst inte låta det gå alltför lång tid emellan. Jag hoppas att det inte uppfattas som kvantitet före kvalitet men det känns tråkigt att lämna bloggen ouppdaterad. Så jag tänker att jag skriver lite om min tankar om olika saker som händer. Ute i världen och i mitt liv. Skriver om saker jag inte riktigt förstår mig på men det är ju vad den här bloggen mer eller mindre går ut på. Om jag bara skrev om saker jag riktigt förstod hade det inte blivit mycket mitt skrivande..

En grej som händer är att en kändis som heter Zara Larsson har fått utstå massa hat från diverse snubbar efter att ha sagt feministiska saker. Min omedelbara reaktion när väldigt mycket kretsar kring någon känd person är oftast vem är det och varför ska jag bry mig? Men att snubbar beter sig som avskum och hotar med våldtäkt och så vidare, det är bryr jag mig såklart om. Och jag antar att mycket handlar om att uppmärksamma den vidriga behandling som män utsätter kvinnor för, snarare än att försvara just den här personen (till skillnad från alla andra som utsätts för hat utan att få i närheten av samma stöd). Eftersom det nu är någon som fått utstå extremt hat från vidriga avskum till människor (a.k.a. män) kan jag inte gärna vara kritisk mot att folk säger ifrån om hur vidrigt det är. Jag gillar bara inte fenomenet med att vissa personer får så väldigt mycket uppmärksamhet. Å andra sidan tycker jag att det är jättebra att snubbars vidriga misogyni får väldigt mycket uppmärksamhet.

bakemonogatari03-540x303När en snubbe snubbar sig måste någon gå till motattack.

En annan grej som hänt häromnyligen är att USA legaliserat samkönade äktenskap. Reaktionerna var väl ganska förutsägbara, även om det är lätt att säga i efterhand. Många var väldigt glada och firade, för även om det inte var första gången samkönade äktenskap legaliserats, eller ens första gången det legaliserats i USA, så hände det i USA och därför är det viktigt. Och många andra var kritiska till att folk var så glada, för det finns ju väldigt mycket som är dåligt fortfarande och det finns många som inte alls har någon glädje av detta. Och allt detta stämmer ju fast jag har svårt att tro att alla som firar den här händelsen också tror att alla problem i världen nu är lösta. Det är bra att man uppmärksammar alla problem som inte löstes i och med detta (dvs alla problem utom att det i flera delstater i USA inte var tillåtet för personer med samma juridiska kön att ingå äktenskap, vilket ju var det som åtgärdades) men jag ser ingen anledning att kritisera någon för att vara för glad.

Ytterligare något som kritiserats i och med detta är att det nu blivit hippt att ha regnbågsprofilbild. Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför detta gör en del upprörda men jag utesluter inte att det finns viktiga skäl. Jag kan visserligen förstå upprördheten över att företag, som är onda på många sätt, börjar använda regnbågslogotyper i PR-syfte. Det känns ju sådär. Men det där att enskilda personer inte ska ha det om de inte är TQBH-aktivister, det förstår jag inte. Har förstått att det förekommer att regnbågsbilderna används av personer som uttrycker åsikter som är starkt anti-TQBH, såg till exempel någon vulgär transfob som hade en sådan bild. Men då tänker jag att problemet är att de är transfober snarare än att de använder regnbågsfärger. Så om de nu är personer som tar till sig av kritik bör en väl kritisera det i stället, och annars kommer de ju ändå inte bry sig. Men jag har inte riktigt förstått vad allt handlar om, kan mycket väl finnas goda skäl till att folk blir arga över att för många använder regnbågsflaggan. Om någon av er som läser vet mer kring detta får ni hemskt gärna dela med er i en kommentar.

En annan aktuell händelse är ju detta med skuldkrisen i Grekland. Jag har redan skrivit ett par blogginlägg om detta (här och här) så ska inte säga så mycket om det nu. Men jag kan konstatera att jag råkar ut för oproportionerligt många troll när jag skriver om ekonomi på Twitter, jämfört med när jag skriver om andra saker. Har stött på en del borgare som tycker att det jag skriver är trams, och även en del kommunister varav någon varit riktigt hatisk. Men jag tror inte att ekonomtrollen hittar till bloggen och tur är väl det. Varför borgare inte gillar det jag skriver är väl ganska uppenbart. Jag misstänker att en del kommunister kanske blir provocerade av att jag försöker analysera hur saker fungerar i stället för att bara konstatera att systemet är skit och sen vänta på revolutionen. Men det är bara min tolkning och det är inte något jag stöter på ofta.

Övriga händelser ur mitt liv: jag har spelat mycket Civilisation 5, det är kul även om det tyvärr är ett väldigt västerländskt perspektiv (och jag uttrycker mig milt). Bara det att alla civilisationer genomgår samma historiska utveckling som Västeuropa. Jag fattar att det kanske vore svårt att balansera spelet om alla civilisationer var helt olika men nu har de ju varit eurocentriska i fyra spel så för omväxlings skull hade de ju kunnat göra så att alla civilisationer i hela världen genomgår en kinesisk eller polynesisk historisk utveckling. Nåväl, jag har roligt med det ändå hoppas det inte ger mig alltför dålig karma. Jag har också kollat mycket på anime. Såg 10 första avsnitten av Arslan Senki igår. Det är Game of Thrones, i den delen med Daenerys, med ett land som krigar och dödar med förevändningen att de ska avskaffa slaveri, fast i stället för Daenerys är det en jättecreepy arrogant maktgalning vid makten. Och jag säger i stället för men jag menar bara att den här tyrannen är mer uppenbar tyrann eftersom han är ful. Och huvudpersonen har vitt hår. Varifrån kommer grejen med att kungligheter ska ha vitt hår ens?

tumblr_nmc5ffL9nL1ssa87so1_540Den vithåriga huvudpersonen i Arslan Senki. Den här bilden får mig att tänka på hus skönt det vore med blåst nu.

Med denna djupa fråga sätter jag punkt för mitt det-är-28-grader-inomhus-svammel. Jag hoppas ni alla överlever värmen. Ta hand om er och drick mycket vatten.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lite värmesvammel om aktuella händelser

  1. Hej Anar…!
    Jag följer dina bloggar och gillar allt (nästan) du skriver. Kanske för att jag tycker att du påminner mig om min dotter. Jag är 60 år, man och gubbe. Jag gillade även detta inlägg – mycket bra. Men är man som jag, vit man i övre medelåldern – eller över medelåldern – så tänker man ofta på hur vi män avbildas i den idag ungdomsfixerade nät-värld som vi lever i – ofta som snuskiga gubbar. Så jag har en fråga:
    När du skriver typ att män är så mot kvinnor, som ovan: ”vidriga avskum till människor (a.k.a. män)”, har du då tänkt på att de många (de flesta?) män då tänker att du tänker så om oss: hon tycker alla vi män är vidriga avskum. Jag kan stå ut med det, det är så vanligt att man klumpas ihop med ett ”köttberg” av andra. Men har du (ni) då också tänkt på att alla män som är skitstövlar också då kan tänka: Ja, det är så vi män är, vi är skitstövlar. Typ: jag är som alla andra. Åså tycker dom att det är bara att fortsätta att vara det, för det är ju så vi män är.
    Jag känner många gubbar i min ålder och så långt jag vet är alla väldigt snälla och fina människor. Kanske vore det bättre att peka ut skitstövlarna så att dom känner att dom inte är som de flesta andra män?

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Hej, kul att du står ut med att läsa trots allt.Jag ska försöka besvara dina frågor.
      För det första så tycker jag nu inte att bokstavligt talat alla män är så, utan det är en medveten generalisering/lögn. Jag har manliga bekanta som jag uppskattar, även om de ofta har vanliga manliga drag som jag inte uppskattar. Jag är inte intresserad av att peka ut enstaka män som beter sig illa, utan jag kritiserar män som grupp eftersom det handlar om tendenser inom den manliga populationen. Och jag tror att skitstövlarna utgör majoriteten av alla män, även om alla inte är lika grova. Att peka ut ”enstaka skitstövlar” vore kontraproduktivt eftersom de mindre extrema skitstövlarna då kan tänka att ”det gäller inte mig det gäller de enstaka skitstövlarna”. Sen kan en ju alltid diskutera om jag bidrar till det genom att uttrycka mig med svepande omdömen som att män är vidriga slem osv, kanske finns det rimliga skäl att ifrågasätta detta. Men jag tror inte att det skadar något annat än mäns känslor och det bryr jag mig inte så värst mycket om. I en situation där en massa män hotar kvinnor med sexuellt våld, och icke-män svarar med att förolämpa män som grupp, är den man som blir illa berörd av det senare en del av problemet.

      Det som jag nog håller med om till viss del, är att om en faktiskt säger att alla män är så och att detta inte går att göra något åt, det är inte bra. För det finns ju de som säger sånt, att det är omöjligt för män att inte bete sig som as. Och detta tycker jag är fel eftersom det innebär att männen inte har någon möjlighet alls att ta ansvar för sitt beteende. Jag menar att män kan bete sig som hyggliga människor, men att de på grund av sin privilegierade position väljer (eventuellt undermedvetet) att inte göra det. Män ska hållas ansvariga för detta. Så jag tycker inte att en ska påstå att ”alla män bara är så” men det tycker jag inte heller är det jag gör (i alla fall inte om jag skriver något på allvar).

      Gilla

Kommentera

