Kön som politisk kategori

En återkommande diskussion på Twitter är detta om huruvida kön är en ”politisk kategori”. En del säger att kön är en politisk kategori och ingenting annat. Detta tycker jag är väldigt underligt. Kön kan betyda flera olika saker, och jag ser verkligen inte poängen med att hävda att vissa delar är overkliga. Men visst är det relevant relevant att använda kön som en politisk kategori när en analyserar patriarkatet. Och en måste inte utgå ifrån kön som en binär kategori, men i många fall är det fullt rimligt att göra det. Jag gör ju själv detta, jag skriver om män och kvinnor som politiska kategorier. När jag skriver till exempel att ”män gör X” eller ”kvinnor utsätts för Y” och så vidare, då använder jag män och kvinnor som politiska kategorier. Jag menar inte att alla män gör X eller att alla kvinnor utsätts för Y. Jag menar inte heller att alla som gör X är män, eller att alla som utsätts för Y är kvinnor. I verkligheten utövas patriarkalt förtryck av personer som inte är män, och det drabbar personer som inte är kvinnor. Men det handlar just inte om vilka individer som är vad. Att använda en politisk kategori för att kategorisera enskilda personer är väldigt konstigt.

qzRCHlKonstighetsnivå: mycket hög.

Att använda kön som politisk kategori är inget problem, det är tvärtom nödvändigt. En kan diskutera exakt hur en ska göra det, men jag har svårt att se hur en kan förstå patriarkatet utan att tänka i termer av kön som politisk kategori på något sätt. ”Politiskt kön” i den här bemärkelsen är inte något som beskriver någon enskild individ. Att en kan säga att kvinnor utsätts för ett förtryck betyder inte att en måste vara kvinna för att utsättas för det. Ett problem är däremot när den ”politiska kategorin” ses som något som finns inom enskilda individer, och denna uppfattning används för att ”bestämma” vad andra är.

En kan se kön på många sätt men så snart en börjar tala om vad enskilda personer är, då handlar det om identitet. Om någon säger ”jag är kvinna” så säger den personen att den identifierar sig som kvinna. ”Kvinna är en politisk position och jag är kvinna eftersom det är min position” innebär att en identifierar sig som kvinna, och att en säger sig göra detta på grund av sin politiska position. Och när någon säger att en bör se sig själv som kvinna, om en befinner sig i samma politiska båt som kvinnor, då är det en åsikt om hur andra ska identifiera sig. De som hävdar att kön enbart är en politisk position säger ofta att de inte bryr sig om könsidentitet men det är uppenbart att detta inte stämmer.

Argumentet att kön är en politisk kategori används av personer som ett svepskäl för att ta sig rätten att köna andra. Det politiska könet antas bestämmas av hur en person ”blir läst”. Detta bygger i sin tur på att en alltid blir läst på samma sätt som antingen man eller kvinna (om läsningen kan variera blir det omöjligt att tala om politiskt kön som något som definierar en person). Hela resonemanget kan kokas ner till följande: ”patriarkatet tvångskönar, därför måste jag också göra det.” Det är på det hela taget en ganska konstig feminism som är inriktad på att försvara patriarkalt förtryck.

136Skärpning, feminismen. Vad håller ni riktigt på med?

Så det finns all anledning att tala om kön som en politisk kategori. Ibland är det tillräckligt att tala om män och kvinnor (eller vilka ord en nu vill använda) men det är inte de enda kategorier som är relevanta. Och det är ett väldigt långt hopp från ”ibland räcker det att tala om män och kvinnor som politiska kategorier” och ”därför är det aldrig relevant att tala om något annat än män och kvinnor”.

Att kön är politiskt kan formuleras på olika sätt, men jag tycker inte att en någonsin bör se ”politiskt kön” som något som en person ”har”. Det är missvisande och leder bara till onödig fixering vid enskilda personers kön. Jag har såklart inget att invända mot att människor identifierar sig som det som de anser är deras ”politiska kön”. Folk får identifiera sig med ett kön på vilka grunder de vill, och politisk position är väl en lika bra grund som någon annan. Men den ”politiska kategorin” ska inte användas för att tvångsköna andra. Det finns verkligen inget som rättfärdigar det. Det är lika respektlöst som det är meningslöst.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kön som politisk kategori

  1. Ping: Det handlar inte om oenighet kring teorier | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

