Snubbar som använder autism för att ursäkta sin snubbighet

Häromdagen publicerade jag ett inlägg om hur snubbar kommunicerar och autister kommunicerar, och att det inte finns några generella likheter. Mer generellt finns det många myter kring autism som tillskriver autister egenskaper som annars brukar tillskrivas män. Autister anklagas för samma saker som män ursäktas för.

För ett tag sedan hade jag en ”diskussion” med någon manlig/maskulin autist på Twitter (med diskussion menar jag att jag blev uppmanad att hålla käften) som hävdade att det var funkofobi att kräva att maskulina ska ta hänsyn till människor i sin omgivning. Mer specifikt handlade det om saker som att vara högljudd, avbryta andra och ställa opassande frågor. Sådant är svårt om en har autism och att därför är det funkofobi att säga att aspie-snubbar ska ta hänsyn till sånt. Att inte skada andra är av underordnad betydelse, det viktiga är att den stackars snubben inte ska få det svårare för att han råkar vara autist.

338Snubbar som inte får snubba sig blir så ledsena…

Detta är exempel på en mer generell tendens bland många aspergerkillar, att skylla på autism när det egentligen handlar om vanligt maskulinitetsutövning som alla män håller på med. För visst är det sant att autister ofta har svårt i konversationer att veta vad som är lämpligt att säga och inte, när en ska tala och när en ska vara tyst. Men att anse att en därför inte behöver bry sig, att en ska kunna bete sig hur som helst utan att drabbas av några konsekvenser, det är typiskt manligt beteende och har inget med autism att göra.

Jag har också väldigt svårt med regler för konversation. Jag vet inte när jag ska tala och när jag ska vara tyst, och jag vet heller inte alltid vilka saker som är lämpliga att säga och inte. Men i mitt fall leder det mest till att jag är tyst och försiktig med vad jag säger. Och om jag gör ett misstag och råkar avbryta någon eller  ännu värre om jag råkar säga något olämpligt som någon tar illa upp av, då ber jag om ursäkt och försöker ta ansvar för det jag gjort. Det skulle aldrig falla mig in att se min bekvämlighet som viktigare än att inte såra andra.

Det känns väldigt typiskt män att hävda att en har rätt att säga vad som helst och köra över andra hur som helst, det känns väldigt typiskt snubbar. Jag läste nyss en mycket läsvärd text om hur autism ibland används för att ursäkta beteende som sårar och skadar andra. Den mycket viktiga poängen är att autism används för att ursäkta hänsynslöst och sårande beteende endast när den som utför det handlar om en man som beter sig typiskt manligt. Ingen annan kan använda autism som en ursäkt på det sättet. Och män kommer ju undan med manligt beteende oavsett om de har autism eller inte (egentligen måste det vara lättast för NT-män eftersom de kan vet hur de ska utöva maskulinitet på ett socialt accepterat sätt). Om män alltid kommer undan med det, och icke-män aldrig kommer undan med det, oavsett om de är autister eller ej, då har det ingenting med autism att göra.

För jag lovar, det finns nästan inga situationer då en kan använda sin autismdiagnos som ursäkt för något alls. Och nu syftar jag inte ens på situationer då en gjort något fel eller sårat någon. Autism är inte ens en giltig ursäkt för fullkomligt harmlöst autistiskt beteende. Det enda sättet som autism alls kan användas som ursäkt är om en verkligen trampar på sig själv. ”Jag är hemskt ledsen att jag gjorde *harmlös autistisk grej*. Jag kan inte hjälpa det för jag är autist och förstår inte vad jag håller på med. Jag är en fruktansvärd, patetisk, misslyckad varelse rakt igenom, jag skäms och ångrar mig så men jag kan inte hjälpa det och därför hoppas jag att ni visar barmhärtighet och förlåter mig för detta som egentligen är oförlåtligt.” Om en går ner på knä och verkligen framhäver hur misslyckad en är som gjorde vad det nu var, då kanske en kan bli förlåten för brottet att vara autist, men det är ingen en kan räkna med.

nise01b”Kräla på marken och visa den djupaste ånger, så kanske jag godtar autism som ursäkt för ditt autistiska beteende.”

Autister straffas hela tiden för att vi är autister. För saker som inte är fel av någon annat skäl än att NT-samhället har bestämt att det är så. Autister kommer inte undan med att vara autister. Detta gäller även för autistiska män, de kommer inte heller undan med någonting för att de är autister. De straffas också. Men de kommer undan med en hel del för att de är män. När autism används för att bortförklara något beteende så är det i själva verket manlighet, och inte autism, som bortförklaras. Och anledningen till att det behöver bortförklaras är att snubbar med autism inte kommer undan lika lätt som NT-män. Detta är såklart inget problem, manlighet är ingen som någon borde komma undan med alls och aspergermän kommer fortfarande undan allt för lätt..

Varje gång som hänsynslöst, egoistiskt och empatilöst beteende förklaras med autism, så förknippas autister med dessa egenskaper. Autister saknar inte empati, det är snarare tvärtom. Men en sak som jag faktiskt inte känner någon empati för är aspergersnubbar som tycker synd om sig själva för att de inte kan bete sig lika svinigt som NT-män utan konsekvenser. Seriöst, om ni verkligen inte kan umgås med andra utan att vara högljudda, köra över folk och säga saker som andra tar illa vid sig av, ja då får ni väl undvika att umgås med andra människor än de som verkligen står ut med er. Detta gäller lika mycket män och NT-personer i allmänhet. Jag tänker inte ta hänsyn till er hänsynslöshet. Bara… tänk på andra även om det inte alltid är lätt, okej?

tumblr_m85fsuzOKg1r8fpp0o1_400Annars följer ni bara det här rådet så blir allt bra.
Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Feminism och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Snubbar som använder autism för att ursäkta sin snubbighet

  1. Ping: 19 saker de inte berättar om autism (del 2/2) | anarkoautism

  2. Ping: Män som tar sig rätten att trakassera kvinnor med hörlurar, och hur de utgör en särskilt stor fara för autister | anarkoautism

Kommentera (kommentarer granskas)

