Varför du inte bör ”älska Sverige” och om du gör det är du en tönt

Häromveckan var det Sveriges nationaldag. Jag firar såklart inte nationaldagen eftersom det är en fånig dag. Och jag brukar inte ens observera när den inträffar, eftersom jag är dålig på datum. Min familj har heller aldrig uppmärksammat den. Det var först för något år sedan som jag lärde mig att Sveriges nationaldag är den 6:e juni. Det är inte en dag jag upplevt mig ha någon anledning att lägga på minnet.

tumblr_mo303xY9JO1r922azo1_500Nationaldagen…

Jag vet inte riktigt hur nationaldagen brukar firas. Jag vet att det finns en del traditioner. Den mest kända traditionen är att klaga över att det inte är tillåtet att fira nationaldagen i Sverige. Det är såklart ingen som hindrar någon från att fira nationaldagen. Alla får lov att hissa flaggor och sjunga ”du gamla du fria” bäst de vill. Om det nu sen inte sker så mycket patriotiskt flaggviftande så är det i min mening bara positivt även om jag misstänker att det mest har att göra med att Sveriges flagga är så förbannat ful. Det var någon ”kontrovers” nyligen som handlade om att någon skola påståtts ha förbjudit den svenska flaggan på skolavslutningen, fast om jag förstått saken rätt handlade det egentligen om att de förbjudit alla flaggor och inte enbart den svenska. Jag har ingen åsikt om detta var rätt eller fel men den upprördhet som följde finner jag ganska skrattretande. Varför vill folk vifta med det där vederstyggliga otyget till flagga? DEN ÄR BLÅ OCH GUL!

Det är inte för att den är vacker. Men det är en Nationell Symbol. Det handlar om att folk vill ”vara stolta över sitt land”. För det är ju inte ovanligt att en hör diskussioner av det slaget, om att en måste få vara stolt över Sverige. De säger saker som ”det är väl inget fel att vara stolt över sitt land?” Min omedelbara reaktion när jag hör detta är ”jo, jo det är så jävla fel. Sluta vara stolt över ditt land, det är äckligt.”

XPD3MbYDet stinker värre än surströmming.

Men vad betyder det ens? Vad är det folk vill vara stolta över? Sverige är en nationalstat. Sverige är det territorium som den svenska staten kontrollerar. En skulle kunna säga att Sverige är allt som finns inom Sveriges politiska gränser. Är folk stolta över att Sverige har fin natur? Knappast. Sverige har en hel del fin natur och fina platser men varför skulle en vara stolt över detta om en inte har bidragit till det? Jag menar det är en sak om en har hjälpt till att städa en strand eller sköta en skog eller nåt, då kan en ju vara stolt över att det blev fint där. Men att bara bo i Sverige är ju ingen anledning att vara stolt över att det finns fina platser i landet.

Men jag tror att det folk vill vara stolta över är nationen eller nationalstaten Sverige. Och då blir det ännu mer besynnerligt. Nationalstaten är en våldsam skapelse. Den uppstod ur de blodiga maktkamper som härjade i Europa under medeltiden, då kungar och stormän stred om den politiska makten. I och med de westfaliska fredsfördragen som undertecknades 1648 fastställdes territorialgränser som bestämde vilka landområden som tillhörde vilken kung, och man beslutade att varje kung skulle ha oinskränkt makt inom sitt område. Detta är nationalstatens begynnelse. Sen påbörjades det blodiga projektet att tvinga fram en nationell enhet inom nationalstatens gränser. Detta innebar allt ifrån skapandet av nationella myter, införandet av gemensamma språk, legender och symboler till förföljelse av minoriteter, förbud av lokala språk och kulturer och etnisk rensning. Och detta var Europa, när européerna sedan exporterade nationalstaten till övriga världen såg det mycket värre ut.

Så vad är detta att vara stolt över? ”Jag är stolt över att detta landområde kontrolleras av den statsmakt, som härstammar från den svenska kungamakten, och att jag inte bor i ett landområde som kontrolleras av en stat som härstammar från till exempel den danska eller spanska kungamakten.” Det handlar om att dyrka statsmakten. Sverige var den svenska kungens territorium, nu är det den svenska statens territorium. Att vara stolt över Sverige är att vara stolt över att vara undersåte, att lyda under den här staten och ingen annan En ska identifiera sig med sina härskare. En ska tjäna makten och vara stolt över det.

Det är obscent, meningslöst och stinker av rutten fisk.

yogurtiFel. Rätt svar är ”vad är nationalism”.
Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Samhälle och politik, Samhällsanalys och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

