Funkisförtryckets materiella orsaker

Jag ser ofta personer som säger att de är socialister och därför har en materialistisk syn på världen och på förtryck. Och som socialister är de såklart väldigt fokuserade vid klassamhället och kapitalismen, och inget fel med det, dessa är extremt viktiga maktstrukturer som alla bör bry sig om och kämpa mot. Men det finns ju många andra förtryck, rasism, sexism, transfobi, funkofobi etcetera. En skulle kunna tro att dessa materialistiska socialister skulle försöka förstå dessa förtryck utifrån en materialistisk utgångspunkt. Men så ser det tyvärr inte ut. Som jag nämnde i mitt förra inlägg så är det vanligare att de helt enkelt avfärdar förtryck som mindre viktiga, eftersom det bara beror på normer. De anstränger sig inte ens för att förstå andra förtryck.

Dessa inbitna materialister använder alltså en idealistisk utgångspunkt för att beskriva dessa förtryck. Sedan säger de att endast materiellt förtryck är viktigt och därför kan de bortse från förtryck som de säger inte är materiella.De säger att ett förtryck endast beror på normer för att kunna avfärda detta förtryck genom att säga att förtryck inte beror på normer och därför kan detta förtryck, som de just sagt beror på normer, inte vara ett riktigt förtryck.

tumblr_mbsgahJIfY1r0676jo1_1280”Förtryck handlar inte om normer och det där förtrycket handlar om normer och därför är det inte förtryck för då hade det inte handlat om normer vilket jag redan bestämt att det gör! TROLOLOLOL!”

Detta är ett problem, men det är inte materialismens fel. Det finns inget som hindrar de materialistiska socialister och marxister som vill vara konsekventa från att analysera förtryckande strukturer (förutom kapitalism) från ett materialistiskt perspektiv. Och det finns goda skäl att göra det. För det är ett stort misstag att försöka analysera förtryck enbart ifrån ett ”normkritiskt” idealistiskt perspektiv. Förtryck handlar inte bara om att en blir illa ansedd om en bryter mot normen. En kan bryta mot normer, och förlora anseende på grund av det, utan att för den sakens skull vara förtryckt. Veganer, kristna (i Sverige, åtminstone där jag växt upp) och män som säg klär sig i rosa, de är alla exempel på människor som bryter mot normer utan att för den sakens skull utsättas för förtryck. Att förklara strukturellt förtryck enbart som en konsekvens av normer duger inte (och det är djupt ironiskt att materialister, även de som föraktar allt vad normkritik heter, så ofta använder dessa förklaringsmodeller).

Men jag skriver inte detta bara för att klaga på materialistiska socialister (även om jag efter vissa konversationer är lite bitter på somliga marxister och socialister). Jag tänkte vara konstruktiv och bidra till förståelsen av förtryck genom att analysera de materiella grunderna till strukturellt förtryck av funkisar. Detta borde väcka stort intresse hos alla som förespråkar en materialistisk analys av förtryck.

Många socialister skulle säga att funkisförtryck är materiellt men att det bara är effekt av kapitalismen, och att det därför inte finns någon anledning att förstå funkisförtyck som en egen maktordning.

Men kapitalismen är bara en del av förklaringen men det förklarar långt ifrån allt. Det strukturella förtrycket av funkisar innefattar mer än så. Nu invänder kanske socialisten med att om en bortser från kapitalismen så återstår bara normer. Jag hittar inte på dessa invändningar, jag har faktiskt sett påståenden av det här slaget. Kapitalismen är det materiella, säger de, och annars är det bara normer. Förihelvete nej. Vi kan diskutera hur viktiga eller oviktiga normer är, men det finns en tydlig materiell grund. Så var är den materiella grunden för olika varianter på funkofoba förtryck? När neurotyper förtycker autister, på vilket sätt är det materiellt?

Ser ni inte de materiella orsakerna?

Okej var redo, jag ska avslöja den materiella orsaken.

Neurotyper utgör en stor majoritet av befolkningen! Ni är numerärt överlägsna! Där har ni materiella förutsättningar!

Detta är den enskilt viktigaste orsaken till att neurotyper har sådan makt över autister. Och det är roten till de andra materiella förutsättningar som påverkar maktförhållandet mellan NT och autister. Kapitalismen i all ära, men autisters numerära underläge är en materiell faktor som har materiella konsekvenser.

KFRN8NfDet handlar i grunden om att de är äckligt många

Autister straffas för sin autism redan som barn. En del autistiska barn hamnar i rent vedervärdiga träningsprogram som syftar till att omprogrammera deras beteende, för att de ska lära sig att lyda och att inte visa upp autistiskt beteende. Barn är ju alltid i föräldrarnas våld, och både föräldrar och andra vuxna i omgivningen är måna om att utnyttja sin makt som vuxna till att tvinga autistiska barn till fullständig underkastelse. Vi får lära oss att det är fel att aldrig säga emot när våra gränser ignoreras. Och detta har konsekvenser även senare i livet. Många autister har dessutom mycket kontakter med vården, vilket är en annan arena där vi är i en beroendeställning i ett ojämlikt maktförhållande.

Autister är ekonomiskt utsatta. Detta hänger såklart ihop med den kapitalistiska ekonomin. Jag tycker inte att en riktigt kan säga att den ekonomiska utsattheten endast beror på kapitalismen. En kan ju inte bortse från kapitalismen när en analyserar det här samhället, men hur det hade sett ut utan kapitalism beror ju på vad som hade funnits i kapitalismens stället. Hur som helst, jag har redan skrivit om detta med funkofobi och kapitalism så jag ska inte säga så mycket mer om det just nu.

Ytterligare ett materiellt faktum är att världen är anpassad för NT-personer. Om världen skulle vara tillgänglig för autister (och funkisar i allmänhet) så skulle allmänheten tvingas föra uppoffringar. De skulle behöva tänka på att utforma miljön på ett sätt så att alla kan vistas där. Men i stället faller det på funkisar att anpassa sig efter en värld, som helt är formad utifrån den normalfungerande allmänhetens bekvämlighet. Och autister måste hela tiden anstränga sig i kontakter med andra människor för att anpassa sig efter omvärlden. Vi får lära oss att prioritera anpassning över allt annat. Vi ska anpassa oss oavsett hur det går ut över vår hälsa och vårt mående. Till och med arbetsförmåga och lönsamhet är lägre prioriterat, kapitalismen till trots.

dennou_coil_5satchiisAtt anpassa sig efter omgivningen är inte så lätt alla gånger. Du vet vad du måste bli men inte hur det ska gå till.

NT-personer vet inte hur det är att tvingas göra våld på sin person för att anpassa sig på det viset. De behöver inte ens anpassa sig när de skulle kunna göra det utan att det kostar dem något alls. Och det tunga arbete som autister tvingas utföra hela tiden är en förutsättning för att neurotyper ska slippa tänka på anpassning över huvud taget. Mer generellt är det upp till funkisar att anpassa sig efter samhället, så att samhället inte behöver anpassas efter funkisar. Det är osynligt men hårt arbete vi tvingas utföra, för att andra ska kunna slippa tänka och bara ta för givet att samhället är anpassat efter deras bekvämlighet.

En del av er kanske tror att jag överdriver. Så mycket arbete kan det väl ändå inte vara? Men ni vet egentligen hur jobbigt det är. För så fort NT-personer gör minsta lilla anpassning så måste alltid beklaga sig högt och ljudligt över hur mycket de anstränger sig, och vilken uppoffring det är för dem att anpassa sig efter icke-neurotyper. Och om det nu är så jobbigt för dem, så är det tusen gånger värre för oss. För varje gång ni anpassar er efter oss, så anpassar vi oss tusen gånger efter er. Men ni kan när som helst välja att inte anpassa er alls, medan vi är tvungna att göra det så länge vi orkar. Och för eller senare tar orken slut.

Så där. Nu har ni en materialistisk analys av funkofobi i allmänhet och förtryck av autister i synnerhet. För att sammanfatta de materiella aspekterna av funkisförtryck: funkisar är i minoritet, vi är ekonomiskt utsatta, samhället är konstruerat utan en tanke på att vår möjlighet att vara delaktiga i det och vi utför obetalt och osynligt men ofta väldigt ansträngande arbete för att anpassa oss efter majoriteten. Nästa gång ni ser någon avfärda funkisförtryck som irrelevant, med argumentet att det inte är materiellt utan bara handlar om normer, kan ni ju hänvisa den skyldige hit. Och ni som är materialistiska marxister och socialister kan säkert bygga vidare på detta för en skarpare analys.

nisemonogatari-06-senjougahara-pencils-dramatic-revengeVarsågod! Jag hoppas ni har nytta av detta. Jag är säker på att ni som har riktiga sofistikerade teorier kan få till en mycket vassare analys men detta är mitt amatörmässiga bidrag.
Annonser

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Funkispolitik, Funkisteori och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Funkisförtryckets materiella orsaker

  1. Ping: Att blunda för sina egna privilegier | anarkoautism

  2. Ping: Oreflekterade reflektioner kring Vardagsrasismens inlägg om förtryck och identitet | anarkoautism

  3. Kristina skriver:

    Det finns också en historisk kontext bakom stigman som lever än idag mot vissa grupper (såsom autister, psykiskt sjuka samt vissa folkslag) som ansågs icke önskvärda under den tid då det fanns ett rasbiologiskt institut i Sverige.

    Liked by 1 person

Kommentera (kommentarer granskas)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s