Autismforskningen bygger på ableism och hat mot autister

Den medicinska forskningen spelar en viktig roll i att forma den allmänna synen på autism. På samma sätt som nationalekonomer använder till synes värderingsfritt och vetenskapligt språk för att maskera vulgär marknadsliberal propaganda, så använder den medicinska forskningen sig av skenbart neutral vetenskaplighet för att sprida skadliga fördomar och hat mot autister.

Autismforskningen är inte värdeneutral. Den är så långt ifrån värdeneutralitet som det är möjligt att vara. Forskarnas inställning till autism får Påvens inställning till religion att framstå som ett föredöme i opartiskhet. Forskningen beskriver autister i termer av försämringar och problem, med utgångspunkten att den neurotypiska hjärnan är den enda önskvärda och att avvikelser från det som anses normalt måste korrigeras med alla tillgängliga medel.

Jag läste just en artikel med titeln ”Trends, Theories, and Treatments for Autism”, som är en sammanfattning av forskning kring autism och som väldigt tydligt visar på hur forskningen genomsyras av dessa värderingar. I artikelns inledning beskrivs autism som en störning som ”kännetecknas av försämring av affektiva, beteendemässiga, kommunikativa och kognitiva funktionsområden.” Redan här ser vi hur starkt autismforskningen präglas av värderingar. Författaren säger att autisters känslor, beteenden, kommunikationssätt och tankar är sämre än NT-personers.

Varför är neurotyper överlägsna i dessa avseenden? Jag upplever att NT-personer generellt sett är känslolösa, uppvisar irrationella beteenden som är mycket påfrestande att ha att göra med, har stora svårigheter med att kommunicera och uppenbarligen har stora kognitiva svårigheter. Min beskrivning är varken mer eller mindre ”korrekt” än den ovan citerade. Och de är precis lika neutrala. Men neurotyper behöver inte hela tiden höra hur underlägsna de är på grund av deras neurologi, och det finns ingen forskning på hur vi ska bota dem.

13376948Vanligt neurotypiskt problembeteende: extrem närgångenhet och bristande förmåga att respektera andras gränser. Särskilt vanligt bland män.

Artikeln fortsätter med en beskrivning av ”symptomen” av autism, vilka bland annat inkluderar ”stereotypa och missanpassade beteenden” och ”begränsade intressen och aktiviteter”. ”Stereotyp” betyder i sammanhanget ”enformig” eller ”upprepande”, alltså att en beter sig på samma sätt. Missanpassad betyder att en inte anpassar sig på ett tillfredsställande vis efter neurotypiskt beteende.
En kan såklart fråga sig varför så kallat ”stereotypt” beteende är fel. Men det finns dessutom all anledning att ifrågasätta den beskrivningen av autistiskt beteende. NT-personer beter sig väldigt stereotypt. Kärnan i problemet är ju ofta att NT vill att allt ska göras på samma sätt som de är vana vid, och därför inte kan hantera att autister vill göra på ett annat sätt. Om NT var mer flexibla hade autistiskt beteende inte beskrivits som ”missanpassat”. För vad missanpassad betyder är att autister inte anpassar sig efter stereotypt neurotypiskt beteende. Det har inget att göra med hur väl autisten fungerar. För autister är anpassning ofta dysfunktionellt medan ”missanpassning” är högst funktionellt (här är ett blogginlägg som förklarar detta väldigt bra).
Och det där med ”begränsade intressen” är raka motsatsen till hur verkligheten ser ut. Om det är några var intressen är begränsade så är det NT-personer, som ju sällan blir särskilt intresserade av något alls. Autister däremot är kända för att bli extremt intresserade för olika saker. Det finns nästan ingen gräns för hur intresserade många autister kan bli. Att kalla autistiska intressen för begränsade är så fel att det är skrattretande.tumblr_naf86gALJ21ro8enoo2_1280En del autister är gränslöst intresserade av böcker. I jämförelse är det typiska NT-intresset för böcker väldigt begränsat.Att neurotyper skulle vara så varierade i sina aktiviteter ger jag heller inte mycket för. Men jag är ingen expert på neurotypers sociala liv. Vet någon läsare detta: vad gör NT? Vad är det för varierade intressen och aktiviteter de ägnar sig åt? Vad består dessa omtalade ”icke-begränsade” aktiviteter och intressen av?Resten av artikelns handlar om hur allt detta ska ”botas”, det vill säga hur autister ska kunna omformas till neurotyper. De föreslagna behandlingarna varierar från antagligen verkningslösa till extremt skadliga. Artikeln rekommenderar ”intensiv beteendeterapi”, en människorättsvidrig behandlingsform vars syfte är tvångsanpassning av autistiska barns beteenden. Behandlingen är ”framgångsrik” ju bättre barnet lär sig att undantränga alla synliga tecken på autism. Jag tänker inte säga mer om detta än att det är en oförsvarbar kränkning av autisters mänskliga rättigheter (här kan ni läsa mer om vad intensiv beteendeterapi är och varför det är vidrigt).

Jag avslutar med att återge detta väldigt spännande citat:

”Impairments that we see in autism seem to be partly due to different parts of the brain talking too much to each other. You need to lose connections in order to develop a fine-tuned system of brain networks because, if all parts of the brain talk to all parts of the brain, all you get is noise.”

Vad detta säger, om vi bortser från de vidriga värderingarna, är att autistiska hjärnor är mer aktiva och att det händer mer i dem. Medan NT-hjärnor då är tysta, tomma och overksamma. Det bekräftar vad jag länge misstänkt, nämligen att neurotyper är tomma inombords. Och jag har många gånger fått höra från NT-personer att jag ”tänker för mycket”, vilket ju måste betyda att de själva tänker mycket mindre. Med tanke på det är det förbryllande att de tillåts bedriva viktigt tankeintensivt arbete som forskning på egen hand. Men det visar hur långt vi kommit med att göra den akademiska världen inkluderande för neurotyper.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, forskning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Autismforskningen bygger på ableism och hat mot autister

  1. Så jäkla bra skrivet!

    Liked by 1 person

  2. isa skriver:

    Såg din debattartikel i metro och diggar di kamp stenhårt! Jobbar själv med människor inom det autistiska spektrumet. Men jag läser inte bloggar, finns du på fejjan? Om inte, kom dit! Du kan ju ha en low maintenance sida där du bara länkar till bloggen. Grymt jobbat!

    Gilla

  3. isa skriver:

    Okej! Anledningen att jag föreslår det är ju inte för att tillmötesgå mig, utan för att det du skriver och den kunskap och information du har då kan nå ut till flera och på så sätt skapa mer medvetenhet kring autism och därför påverka mer. När det gäller målgrupp så borde väl målgruppen vara människor som intresserar sig för dessa frågor och söker kunskap kring dem, oavsett var de hämtar sin information ifrån? Egentligen borde väl målgruppen var allmänheten i stort eftersom det är här okunskapen finns mest och som du själv påpekar så är ju funktionalitet relativ, alltså borde målet vara att skapa ett mer informerat samhälle som kan tillmötesgå alla typer av människor? Men jag vet inte vad ditt mål är såklart. Kanske är det bara att nå människor som läser bloggar oavsett vad bloggen handlar om, och oavsett vem som läser. Ja då tillhör jag fel målgrupp.

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Jag vill såklart att så många som möjligt ska nås av informationen. Däremot är jag bara en person med väldigt begränsad energi. Jag önskar att många kan ta del av informationen men jag kan inte ta på mig det ansvaret. Om andra vill använda sig av det jag skriver för att nå ut till folk som tar del av information på andra sätt så är det såklart högst välkommet.

      Gilla

    • Kim, autist skriver:

      En stor del av den autistiska communityn finns just i ett nätverk av bloggar. Jakki sprider sitt budskap genom sin blogg och på twitter. Målgruppen är folk som genuint vill lyssna på autister, inte folk som vill tala om för autister vad de borde göra och att de borde göra mer. Om du kan förmå dig att läsa en blogg ändå så är det bra. Facebook är en obehaglig plattform på flera sätt.

      Liked by 2 people

  4. Modesty Blaise skriver:

    väldigt bra blogg… Helt fantastisk! 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

    Liked by 2 people

  5. Ping: Vetenskapligt Bevisat: Homofobi är 258 Procent Vanligare Bland Neurotyper! | anarkoautism

  6. Ping: Akademikerförakt | anarkoautism

  7. Ina skriver:

    återigen spot on.

    Liked by 1 person

  8. Ping: 19 saker de inte berättar om autism (del 2/2) | anarkoautism

  9. Ping: Den neurotypa blicken | anarkoautism

  10. Kristina skriver:

    Åh, jag har ofta också fått höra att jag ”tänker för mycket”.
    Mycket bra skrivet. Allt som är annorlunda tolkas som dåligt. Det ligger i det medicinska sättet att se på avvikelser.

    Gilla

  11. Ping: Autism och sexualitet | anarkoautism

  12. Ping: Vad är högfungerande och lågfungerande autism? Och för vems skull är det vi graderas? | anarkoautism

  13. Ping: Blodprov som upptäcker autism eller forskare som respekterar autister: Vilket kommer först? | anarkoautism

  14. avreaktorn skriver:

    3:e stycket, 6:e raden har du missat att radera ett ord. ”I artikelns inledning förklaras beskrivs autism…” Inget ont menat, men jag hade ogillat att ha ett fel i offentligt delad text. Har inte läst resten av texten än. Råkade fastna på ett ord. 😉

    Har nyss hittat din blogg, kikat runt lite och favoritat dig. Mycket intressanta texter som jag ska fördjupa mig i. Har endast haft diagnos på pappret i 18 månader, men vetat ett helt liv (nästan) att jag inte är som de andra barnen. Adhd, asperger och ospecifierad ångestproblematik står det på sjukskrivningspappret läkaren skriver till försäkringskassan. Vid level 44 i livet försöker jag nu förstå mig själv från grunden och att min ofunktion på vissa plan har orsaker som ligger bortom min möjlighet till påverkan. Har alltid slagit mot mig själv och konstaterat att jag är. Totalt. Jävla. Värdelös. Mitt självhat har verkligen fått näring. Mycket kvar att lära. Särskilt svårt är att lära mig tycka om mig själv bland andra människor. Men jag övar på det. 🙂

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Välkommen hit! Samhället gör mycket för att vi ska hata oss själva så det är inte alls konstigt att du känner som du gör. Att lära bort det är en svår process, men det är inte omöjligt. Att läsa och ta del av erfarenheter från andra med liknande svårigheter hör till de mer effektiva botemedlen för många. Lycka till!

      Liked by 1 person

Kommentera

