NT förstår inte ironi

Det sägs ibland att autister har svårt att förstå ironi. Detta är inte sant. Självklart finns det autister som inte förstår ironi, men det finns det också många icke-autister som gör. Detta är något ironiskt, när verkligheten så ofta är den att NT är riktigt sämst på ironi. Något som jag tror att många autister har svårt för är sarkastisk ironi. Sarkasm kan ses som en sorts ironi, som går ut på att en säger en sak men menar motsatsen. Ett exempel:

”Tycker du om kaffe.”

”Ja, det är det bästa jag vet.”

Fast hen egentligen tycker att kaffe är jätteäckligt, och använder tonfall och kroppsspråk för att visa att det vore otänkbart, att hen verkligen skulle gilla kaffe. Skillnaden på sarkasm och lögn är att den som säger sarkasmen inte väntar sig att bli trodd, utan tvärtom väntar sig att alla ska förstå att hen egentligen menar motsatsen till vad hen säger. I tal används ofta ett sarkastiskt tonfall för att visa att det är sarkasm. Annars är det svårt att skilja på sarkasm och lögn, eftersom båda innebär att orden inte stämmer överens med vad en verkligen menar. Det går att vara ironisk utan att vara sarkastisk men det är överkurs. (Jag förenklar en hel del här, den som vill veta mer om sarkasm hänvisas till artikeln om sarkasm på Wikipedia.)

tumblr_inline_njqc2bdKGy1rr1wqrFråga: ”vad anser du om denna låda?” Sarkastiskt svar: ”det är en tämligen vördnadsbjudande låda. Jag har aldrig i mitt liv sett en så enastående vacker och samtidigt skräckinjagande låda. Jag är mycket imponerad.”

Jag har väldigt svårt för sarkasm. Jag ser bara inte poängen med att säga något helt annat än en menar. Det handlar inte bara om att jag tycker att sarkasm är fånigt, även om jag gör det också, men det går emot all logik och rimlighet och jag kan helt enkelt inte förstå det. Om någon säger att hen tycker om kaffe, varför skulle jag då komma på tanken att tolka det som att hen inte gillar kaffe? Detta är en fråga som jag inte finner något svar på. Och jag tror att detta gäller för många autister.

Så om en med ironi syftar på sarkasm så stämmer det nog att autister generellt sett har svårare för det. Men ironi har fler betydelser. Ironi brukar syfta på någon form av motsägelse, men det behöver inte vara en motsägelse mellan vad en säger och vad en menar. En text kan vara ironisk, en situation kan vara ironisk, ödet kan vara ironiskt, det finns dramatisk ironi och tragisk ironi. Jag är ingen ironiexpert så jag skriver nu bara om betydelsen jag brukar lägga in i ordet. Och jag tänker mig att ironi handlar om motsägelser, mellan vad folk säger och hur de agerar till exempel. Jag kan inte riktigt formulera en bra definition så jag hoppas att det kommer framgå vad jag menar ändå. Och autister förstår visst ironi, fast kanske inte riktigt lika ofta som NT missförstår det.

En sorts ironi som jag som många andra autister använder är att använda samma typ av patologiserande och förminskande språkbruk som NT brukar använda för att beskriva autister, och vända det åt andra hållet. Jag skriver om att neurotyper har svårigheter när det gäller kommunikation, empati, anpassningsförmåga och så vidare, och även att de inte förstår ironi. Och detta uttrycker någon sorts ironi men jag menar inte något annat än det jag säger. Tvärtom så menar jag i princip varje ord. Ironin beror på att det går emot vad en nästan alltid hör annars.

Det finns en klassisk satirsida, ”Institute for the Study of the Neurologically Typical”, som driver med neurotyper och autismforskning enligt liknande principer.”Neurotypiskt syndrom” beskrivs som en ”neurobiologisk” störning med en rad symptom:

”Neurotypical individuals often assume that their experience of the world is either the only one, or the only correct one. NTs find it difficult to be alone. NTs are often intolerant of seemingly minor differences in others. When in groups NTs are socially and behaviorally rigid, and frequently insist upon the performance of dysfunctional, destructive, and even impossible rituals as a way of maintaining group identity. NTs find it difficult to communicate directly, and have a much higher incidence of lying as compared to persons on the autistic spectrum.”

De flesta autister är nog bekanta med flera av dessa ord och formuleringar, för det är samma typ av språkbruk som brukar användas för att beskriva oss. Här riktas det åt ett oväntat håll, mot NT i stället för mot autister, och det är detta som synliggöra det motsägelsefulla i hur vi behandlar de som är normen, med de som avviker från den. Det är en sorts ironi, men till skillnad från sarkastisk ironi så stämmer orden helt och hållet med innebörden. Det stämmer bättre överens med verkligheten än liknande formuleringar som används för att beskriva autister, och detta är i sig ironiskt.

Eller för att ta några exempel som inte har något att göra med autism. Jag tycker att det är ironiskt att ”frihetsälskande liberaler” tenderar att vara positiva till auktoriteter, statens våldsmonopol, militarisering av kollektivtrafiken, hårdare straff och militär disciplin i skolan. Det är ironiskt att marknadsliberaler argumenterar för marknadsekonomi genom att ge exempel på uppfinningar (tex datorer och internet) som helt utvecklats inom den offentliga sektorn. Eller att de argumenterar för fördelarna med frihandel genom att peka på länder som blivit rika genom att följa strategier som är raka motsatsen till frihandel. Och det är ironiskt att Adam Smith ses som ett kapitalistiskt helgon när han i själva verket nästan var Marxist. Okej det var alla politiska exempel, det är sånt jag först kommer att tänka på, det är sånt jag är intresserad av. Min poäng är att detta är exempel på ironi som autister inte är sämre än icke-autister på att förstå. Om något är det NT som är dåliga på det. NT har i allmänhet svårare att uppfatta inkonsekvens och motsägelser.

Men tänk om jag fått allt om bakfoten, och det jag beskriver egentligen inte är ironi utan något annat, det vore nog bra ironiskt det. Eller vore det? Om jag som autist missförstår ironi, är inte det snarare så långt ifrån ironiskt en kan komma? Jag vet inte, jag känner att det gömmer sig någon sorts ironi här, men det är lite för avancerat för mig.

136489450817

Fråga: hur ironiskt är det att fyra grisar springer runt flickan och katten medan de andra djuren bara står och tittar på? Svar: inte det minsta ironiskt.
Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, kommunikation och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till NT förstår inte ironi

  1. Ping: 19 saker de inte berättar om autism (del 2/2) | anarkoautism

Kommentera

