Jag hatar inte alltid men när jag gör det riktar jag hatet mot representanter för det funkisfientliga autismhatande NT-samhället

Jag är inte en särskilt hatisk person. Det finns mycket här i världen som förtjänar att hatas. Förtryckande strukturer och förtryckare. Det finns all anledning att hata patriarkatet, klassamhället, kapitalismen och andra maktordningar. Manshat, cishat, klasshat osv. är helt rimliga reaktioner på förtryck. Att hata är inte fel, och det är viktigt att en tillåts känna hat mot sina förtryckare. Själv har jag bara väldigt svårt för att hata, och därför kan jag inte säga att jag hatar något alls för det mesta.

Men ibland händer det något som får mig att tillfälligt överge mitt annars så fredliga sinnelag och under en stund känna intensivt hat inför något. En sådan sak skedde tidigare idag på Twitter där jag haft en konversation med någon Anonym Stolle/Elakt Troll (hädanefter förkortat som ”Aset”). Aset gav i några korta meningar uttryck för så mycket funkofobi, psykofobi, ableism och allmän neurotyp rövhattighet som fick mig att känna att ett intensivt hat mot NT-personer, mer deras självgodhet och oförmåga att se sin egen überpriviligierade ställning i samhället.

tumblr_mls3zmjlk11r922azo1_500Inte menat som en förolämpning mot skräp.

Det funkofoba Aset hade tidigare frågat om varför det var funkofobt att vara emot självdiagnosticering (i efterhand tror jag inte att hen undrade på riktigt). Jag länkade till det jag nyligen skrev om varför det är skadligt att tro att läkare alltid vet bäst. Där nämnde jag ju att läkare ofta inte har någon som helst förstående för autism, och att de enda som egentligen förstår autism är autister, så det finns ingen anledning att tro att läkare vet bättre än vi gör. Och jag påpekade även att homosexualitet varit en medicinsk diagnos, och trans fortfarande är det, så enligt Asets logik skulle en alltså inte själv veta sin sexualitet eller om en är trans utan att ha fått en läkares godkännande.

Aset frågade indignerat hur jag kunde jämföra HBTQ-personer med psykiskt sjuka, med autism, det är en extrem förolämpning. Hen verkade också lite kränkt av att jag sa att endast autister förstår autism ”men jag förstår såklart ingenting då eftersom bara autister förstår autism.” JAMEN SÅ BRA ATT DU INSER DET I ALLA FALL!

Edward.Elric.full.85115 Vem fan utsåg dig till expert på min hjärna!? Nå? Varför tror du att din patetiska ursäkt till hjärna skulle hjälpa dig att förstå någon som fungerar ordentligt? Va? Vem är du att se ner på andra? Vem tror du att du är va? VA!? *NPF-raseri*

Nu vill jag för det första vill jag påpeka att autism inte är en psykisk sjukdom, eller någon annan sorts sjukdom heller för den delen, men det är relevant att jämföra HBTQ med autism, och det finns även relevanta jämförelser mellan dessa och psykisk ohälsa.

Men för det andra, och detta är det viktigaste, att hela tiden lyfta fram ”psykisk sjukdom” som det värsta en kan jämföras med är verkligen att trampa och spotta på de som lider av psykisk ohälsa. När en använder ”psykiskt sjuk” som en förolämpning då är det de som lider av psykisk ohälsa som skadas. En kan diskutera huruvida en viss jämförelse är relevant eller inte, men det är inte okej att betrakta det som en förolämpning. Jag menar det, det är verkligen inte okej. DET ÄR INTE OKEJ ATT SE PSYKISK OHÄLSA SOM EN FÖROLÄMPNING, FÖRSTÅTT!?

Så Aset lyckades i några meningar uttrycka det djupaste förakt mot autister och alla med NPF, samt alla som lider av psykisk ohälsa. Jag har vanligtvis extremt svårt för att hata. Men denna höga koncentration av hat och förakt mot autister, NPF, och personer med psykisk ohälsa samt även transpersoner kunde jag inte låta bli att känna ett starkt hat mot dessa latrintunnor i mänsklig skepnad.

Är det något som får mig att hata andra människor så är det när de ser ner på andra vars hjärnor fungerar annorlunda, inte inser att samhället är anpassat efter dem och dessutom tror att de förstår oss bättre än vi förstår oss själva. Jag har inte tillräckligt mycket hat i mig för att känna så särskilt länge och nu har det tagit slut igen. Men det gör mig fortfarande arg. Inte det här specifika Aset alltså, det var säkert bara en ensam galning. Men Aset representerar en asighet som genomsyrar hela det samhälle vi lever i. Om jag var en person som hade lättare för att hata är detta vad jag skulle rikta mitt hat mot.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

