Neurotypiska kommunikationsproblem och politisering av missförstånd

Igår skrev jag om detta med att personer med NT har så svårt att acceptera att en inte förstår saker, och hur provocerade de blir om en är öppen med att en inte förstår. De inser inte att ord kan tolkas på flera sätt, och vet inte ens om att de missförstår varandra. Och som alltid när det gäller sånt är det väldigt svårt att säga att en inte förstår, eftersom en blir dumförklarad eller anklagad för att krångla med flit. Något som är speciellt just i politiska sammanhang är dock att missförstånden politiseras.

I politiska diskussioner är det vanligt att definiera ord på olika sätt och utgå ifrån att andra menar samma sak. Delvis beror detta på att missförstånd används som en mer eller mindre medveten strategi för att vilseleda. Exempel på detta är personer med högeråsikter som säger att en anarkister vill ha kaos och oordning, att kommunister vill införa gulag och att feminister vill skicka alla män till månen, trots att endast ett av dessa påståenden stämmer. Det är ofta väldigt uppenbart att den som gör så inte är intresserad av att förstå och feltolkar med flit. Även neurotyper utan sjukdomsinsikt brukar se detta.

giphyNär någon feltolkar allt en säger och är väldigt nöjd med det.

Men de omedvetna missförstånd, som beror på att personer som lider av neurotypiska kommunikationssvårigheter uttrycker sig vagt och inte inser att vad de säger kan tolkas på flera sätt, de förekommer ju även inom politiska sammanhang. Och dessa missförstånd politiseras. Det räcker inte med att en ses som dum och besvärlig, utan en är dessutom inskränkt och hjärntvättad av rådande maktstrukturer. Att inte förstå tolkas som ett uttryck för en motsatt åsikt. Att inte förstå tolkas som en politisk handling, trots att det är precis samma kommunikationsproblem som uppstår i helt opolitiska sammanhang.

Det går ofta till så att en person som jag står hyfsat nära mig politiskt (tänker typ icke transfobiska vänsterfeminister) säger något med ett radikalt budskap. Det kan vara saker som att kön inte är något annat än en social konstruktion, att alla män förtrycker, att det inte finns en medelklass eller att det är väldigt skadligt att använda ordet ”icke-man” oavsett sammanhang. Alla dessa påståenden är saker som min första reaktion när jag ser dem är att ”det där kan väl inte stämma?” Och min andra reaktion är att tänka, att jag kanske har missförstått. Att jag tolkar dessa påståenden på ett sätt som inte stämmer överens med avsikten hos dem som uttrycker åsikterna. Vad menas med kön och vad menas med social konstruktion, till exempel? Och ska det med att alla män tolkas bokstavligt eller är det en form av retorisk överdrift, kanske som svar på det stereotypa ”inte alla män”? Eller betyder det att en bör utgå ifrån att alla män förtrycker? Och så vidare. Det är frågor jag måste veta svaret på innan jag kan säga om jag egentligen håller med eller inte.

Men det är inte så lätt att fråga. Jag är rädd att om jag ställer frågor och visar att jag inte förstår, kan det tolkas som att jag ger uttryck för en motsatt åsikt. Som att kön är binärt eller fysiskt, att män inte förtrycker, att *nånting nånting medelklassnorm* eller att icke-man är ett helt oproblematiskt begrepp. Jag är rädd för att bli anklagad för att gå maktens ärenden eller vara inskränkt och hjärntvättad för att jag inte förstår. Dessa är på intet vis en obefogad rädsla. Den är dels baserad på erfarenheter men också på att folk ofta är väldigt noga med att visa att en är dum och hjärntvättad om en inte förstår. De visar detta genom att säga saker som ”det jag just sa är extremt enkelt att förstå om en inte är indoktrinerad av den borgerliga patriarkala hegemonin”. Jag vill inte tillskrivas åsikter jag inte står för, och jag vill inte att jag ska ses som patriarkatets lakej för att jag har svårt att förstå något.

haruhi suzumiyaJag förstår bara inte.

Det kan mycket väl vara så att jag faktiskt inte håller med om det radikala politiska budskapet i fråga. Jag kanske till och med tycker att det är dessa åsikter som är uttryck för cissecism eller funkishat eller något annat. Men jag vill inte att mina missförstånd ska politiseras. Att jag inte förstår något är inte en politisk handling. Det är inte ett bevis på att jag indoktrinerats av diverse förtryckande normer. Visst kan det vara så att jag är indoktrinerad av en och annan förtryckande norm. Men det har inget att göra med att jag har svårt att förstå personer med neurotypiska kommunikationsproblem, för de svårigheterna har jag ju hela tiden.

Om det går att se mitt oförstånd som en politisk handling så är det endast på ett sätt, nämligen som ett motstånd mot neurotypers förtryck mot personer med NPF. Genom att vara öppen med att jag inte förstår, genom att ställa frågor trots att de reaktioner detta kan provocera fram, genom att inte acceptera andras tolkningar och genom att lägga problemet inte hos mig utan hos samhället, på det sättet kanske jag kan göra någon sorts motstånd mot den rådande ordningen. Och på så vis kan mitt oförstånd, eller snarare min öppenhet med det, kanske ses som politiskt. Men i övrigt vill jag att mina missförstånd ska förstås som helt och hållet opolitiska. Det finns bara en slutsats som går att dra med säkerhet av att någon inte förstå en sak, och det är att hen inte förstår. Och om den som vet att den inte förstår, den vet nog mer än de flesta.

monogatari-4-17-head-tilt-gaen
Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, kommunikation och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

