Autistisk kommunikation och att veta att en inte förstår

En sak som gör mig väldigt frustrerad är hur jag ofta har väldigt svårt att förstå vad folk menar, även när det är något enkelt och alla andra verkar tycka att det är glasklart. Någon säger något som egentligen är ganska vagt men alla andra verkar förstå precis vad som menas. Detta har mycket att göra med något som är ganska typiskt för hur språkförståelse och kommunikation fungerar annorlunda hos autister jämfört med icke-autister. Det är inte så att autister egentligen är sämre på att förstå vad andra menar. Skillnaden ligger snarare i att icke-autister har en närmast kuslig förmåga att helt blunda för det faktum att de inte kan säkert kan veta vad andra menar.

Det är väldigt vanligt att icke-autister helt enkelt utgår ifrån att de vet vad andra försöker säga, vilket leder till att de utan att veta det kan prata med varandra om helt olika saker. Eftersom de flesta har väldigt svårt att acceptera att de inte alls förstår vad andra säger är det lättare att helt enkelt utgå ifrån att ens egen tolkning är objektiv fakta.

Exempel som illustration (baserat på verklig händelse):

Person A: vi bör träffas i morgon några timmar och göra ”viktig grej”

Person B: Det låter bra, ska vi ses i morgon efter lunchtid

Person A: Jag har lite ont om tid då, kan vi göra det före lunchtid i stället?

Person B: Före lunchen är svårt, då hinner jag nog inte.

Det verkar alltså som att de inte har tid att träffas men observera att ingen bryr sig om att fråga hur dags den andre äter lunch. Om de gjorde det skulle de kanske inse att A äter lunch klockan tre på eftermiddagen medan B äter lunch kring elvatiden. De kan diskutera hur länge som helst och komma med olika förslag på lösningar utan att missförståndet kommer fram.

indexDet är inget vidare bra sätt att kommunicera på, men det är inte de som är omedvetna om att de missförstår varandra som drabbas mest. Istället är det de som behöver tydlighet som straffas. Själv kan jag inte bara automatiskt utgå ifrån att jag förstår vad folk menar, när jag ser att något kan betyda flera saker och flera tolkningar verkar möjliga i sammanhanget. Jag kan inte delta i en konversation om jag inte förstår vad den handlar om, eller svara på frågor om jag inte vet vad de betyder. Jag behöver helt enkelt förstå.

Problemet är att det inte är inte socialt accepterat att vilja förstå. Det är okej att inte förstå, det är det ju ingen som gör, men en ska inte visa det. Att vara öppen med att en inte förstår  drar uppmärksamhet till den pinsamma omständigheten att ingen annan heller gör det. Om en påpekar att något kan betyda flera saker blir en ofta anklagad för att vara pedantisk eller spela dum. Ibland när en säger till någon att en inte förstår svarar personen med att helt enkelt säga exakt samma sak väldigt många gånger. Som att problemet var att en inte hörde. Jag råkar ut för detta extremt ofta. Här är ett (påhittat men realistiskt) exempel på hur det kan vara:

”Vi måste träffas och göra *viktig grej* i eftermiddag”

”Okej, när då?”

”I eftermiddag!”

”Vilken tid syftar du på?”

”I eftermiddag!”

”Okej, men vilken tid är det!?”

*suck* ”I eftermiddag, vi gör den viktiga grejen i eftermiddag.”

”Oookej… *gissar* är det klockan ett?”

”Nej i eftermiddag säger jag ju hör du dåligt?”

”Men eftermiddag kan ju betyda olika saker…”

”Jaha ska det bli någon jävla semantisk diskussion som håller på hela dagen nu? Sluta märka ord, du vet vad jag menar!”

FMA2-33-08

”Nej. Jag. Fattar. Inte. Men. Jag. Känner. Lite. För. Att. Döda. Dig. Nu.”

Ett liknande problem är att jag är medveten om att det jag själv säger kan tolkas på flera sätt. Och jag vill inte bli misstolkad så jag förklarar tydligt vad jag menar. Detta kan tolkas som att jag tycker att andra är korkade, eftersom jag tror att de inte förstår. Och för det mesta kan jag ju inte veta om andra förstår eller inte. Ibland är det självfallet så att den jag pratar med skulle förstå även utan min förklaring. Och andra gånger kommer den jag talar med att gissa rätt även av ren tur. Men även när jag märker att den jag talar med inte förstår och därför försöker förklara, så vill de oftast inte höra på min förklaring. De är så övertygade om att de redan vet allt och vägrar lyssna.

Exempel:

”Kan vi göra det där i eftermiddag…”

”Javisst.”

”Och med i eftermiddag menar jag någon gång mellan…”

”Jag förstår, det blir bra.”

”Jag menar alltså…”

”Ja vi ses efter att vi ätit middag.”

”Nej alltså jag menar inte…”

”Jag vet precis vad du menar du måste inte förklara!”

2014-03-10-22_01_59-greenshotSpelar ingen roll hur många gånger du säger att du förstår, du förstår inte.

Inte konstigt att jag blir utmattad av att prata med folk. Egentligen fattar jag verkligen varför ni som har den förmågan bara kopplar bort hjärnan och inte tänker på att förstå varandra. För när en har behov av att förstå är ni verkligen skitjobbiga.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, kommunikation och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Autistisk kommunikation och att veta att en inte förstår

  1. Ping: Neurotypiska kommunikationssproblem och politisering av missförstånd | anarkoautism

  2. Ping: Snubbig kommunikation och autistisk kommunikation har verkligen inget gemensamt. | anarkoautism

  3. Ina skriver:

    spot on

    Liked by 1 person

  4. Ping: 19 saker de inte berättar om autism (del 2/2) | anarkoautism

  5. Ping: Hur förhindrar vi Samspelskonflikter hos neurotyper som inte förstår autism? | anarkoautism

  6. Ping: Problemet är inte att vi inte vet vad vi känner, problemet är att få er att lyssna | anarkoautism

  7. Ping: Empatistörning | anarkoautism

  8. Ja, mycket MYCKET jättejobbigt. Är det därför jag är så trött…på att gissningsöversätta vad någon vill säga mig? Det som är plus-jobbigt är att ofta gå runt med en känsla av att kanske vara lite dum i huvudet, när det i själva verket är de mången andra som inte upfattat eller förstått de möjliga språkliga tolkningar.

    Liked by 1 person

Kommentera

