Vi bör göra oss av med den absurda föreställningen att läkare är objektiva och alltid vet bäst

När en har långvariga kontakter med vården eller psykiatrin är det väldigt lätt att få intrycket att det är läkarna och vårdpersonalen som, mer än någon annan, har den största makten över ens liv. Det känns som att att läkaren har makten att med några ord bevilja eller beröva en det som en behöver för att leva ett värdigt liv. Anledningen till att en lätt får det intrycket är för det första att det stämmer, men för det andra lever vi i ett samhälle där vi har en närmast religiös tilltro till auktoriteter när det gäller läkare och den medicinska vetenskapen. Bland de som ifrågasätter läkarna är det många som överger en religion för en annan och börjar tro på allsköns humbug i form av suspekta naturläkemedel, homeopati eller frisk luft och positivt tänkande. Eller också tar de till sig scientolog-konspirationsteorier som att vaccin orsakar autism och att ADHD är ett påhitt av läkemedelsindustrin som vill göra barn till knarkare. I ljuset av detta börjar majoritetens överdrivna tilltro till läkare att framstå som nästan rationell. Men det finns all anledning att ifrågasätta läkare och medicinsk och psykiatrisk forskning, utan att för den sakens skull börja lita blint på något annat.

commie-monogatari-series-second-season-19-77d51973-mkv_snapshot_05-08_2013-12-02_17-12-24Hellre misstro än tilltro är en bra princip när en har att göra med auktoriteter.

En bör ha klart för sig att medicin på många sätt är mer av en pseudovetenskap än en riktig vetenskap. Detta hänger ihop med den överdrivna auktoritetstro som finns (vilket i sin tur antagligen har att göra med att läkare har så stor makt över sina patienter). Just auktoritetstro är något som är utmärkande för pseudovetenskaper. I riktiga vetenskaper måste gamla teorier och gammal kunskap hela tiden ifrågasättas. Nu är det ju sällan så att något funkar precis enligt idealet. Det finns ingen skarp gräns mellan vetenskap och pseudovetenskap, utan det är mer som en glidande skala. Men på en sådan skala skulle medicin antagligen hamna mycket närmare pseudovetenskaper som nationalekonomi och teologi än vetenskaper som fysik och matematik. Läkaren är en auktoritet som inte ska ifrågasättas, och det är inte alls ovanligt att behandlingar eller operationer används på många patienter under lång tid, trots att ingen egentligen vet om de hjälper patienten. Bara för att någon läkare har gjort på samma sätt i många år och läkaren säger att det funkar så det måste vara så, ingen anledning att kritiskt granska då.

Det är verkligen inte så att jag förkastar all medicinsk eller psykiatrisk forskning. Men det är viktigt att komma ihåg att de som forskar i sånt ofta inte alls förstår det de forskar kring, och att deras analyser och slutsatser inte är värda att tas på det minsta allvar. Detta är inte minst sant när det gäller NPF. Som jag nämnde här är det vanligt att de som forskar om autism inte har någon aning om vad autism är. De enda experterna på autism är autister och forskarna skulle kunna lära sig väldigt mycket om de bara frågade oss. Men då skulle de vara tvungna att erkänna att de inte vet bäst. Och inte bara det, de skulle även behöva respektera den kompetens och kunskap som funkisar har.  Detta skulle oundvikligen leda till att vår mänsklighet blev fullt respekterad, vilket ju vore otänkbart.

Hur det ser ut inom forskningen speglas i högsta grad av hur det är inom vården. Mina egna kontakter med vården och psykiatrin bekräftar detta. De som ska vara experter med fin utbildning och femtio diplom, de vet inte någonting alls om autism. Det spelar ingen roll hur många års utbildning eller praktisk erfarenhet de har, de vet ingenting. Och detta är inte alls konstigt. Utbildningen sköts ju av andra som inte heller vet någonting och praktisk erfarenhet betyder ingenting om de inte lyssnar på sina patienter. Och kunskapen kring trans tycks vara ungefär lika bedrövlig.

2010-05-02_161909Läkare kommer då undan med lite vad som helst…

Så nej jag har ingen vidare respekt för läkare och vårdpersonal. När det gäller sådant som autism och trans vet de ingenting alls. Jag tvingas låtsas att de gör det eftersom jag är i beroendeställning. Det är viktigt att verka lite lagom imponerad över hur smarta de är och inte käfta emot. Okej jag är jättedålig på att inte käfta emot när de säger saker som är fel men jag försöker. När det handlar om fysiska åkommor får jag medge att de sannolikt har bättre koll än jag, men det betyder inte att jag litar blint på dem. Jag är så illa tvungen att hantera det faktum att jag inte lätt kan avgöra om vad de säger är rätt eller inte, och göra mitt bästa för att agera utifrån det. Irrationell tilltro till auktoriteter är alltid farligt, och inte minst när det gäller läkare och psykiatriker. För den överdrivna tilltro som finns gör att läkare får ännu större makt över sina patienter, funkisar och sjuka som redan befinner sig i underläge som det är.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Funkispolitik, Vården och läkarvetenskap och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vi bör göra oss av med den absurda föreställningen att läkare är objektiva och alltid vet bäst

  1. Ping: Jag hatar inte alltid men när jag gör det riktar jag hatet mot representanter för det funkisfientliga psykofoba autismhatande NT-samhällets | anarkoautism

  2. Ping: Akademikerförakt | anarkoautism

  3. Ina skriver:

    har själv varit patient i psykiatrin i 15 år.
    har aldrig varit mycket för auktoriteter, och är rätt kritisk av mig överlag.
    det jag sett av läkares beteende och deras okunskap, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det.
    och att sen komma ut bland ”vanliga” människor och höra deras naiva och ärligt talat hjärndöda tilltro på allt vad läkare säger…
    hallelujah.

    Liked by 1 person

  4. Ping: 19 saker de inte berättar om autism (del 2/2) | anarkoautism

  5. Konst & Politik skriver:

    Den prestigefulla DSM-manualen bestäms genom handuppräckning i ett litet, slutet sällskap på amerikanska psykitrikerförbundets kontor….

    Liked by 1 person

Kommentera (kommentarer granskas)

