Autism, NPF, NT, icke-autism och allism.

Sedan jag skrev detta inlägg har jag lärt mig mer om terminologin och språkbruket kring neurodiversitet. Så en del av det jag skrev här byggde på min egen okunskap. Jag står inte längre fast vid allt som jag sa då.

Funderade lite på olika begrepp kring autism och NPF. Ibland används NT om alla som inte är autister men detta är egentligen missvisande. NT står för neurotypisk eller neurotypi, dvs någon vars neurologi anses typ ”normal” och en kan ju ha en avvikande neurologi utan att vara autistisk. Sen kan en diskutera exakt vad som räknas som avvikande neurologi. NPF (neuropsykiatriska funktionshinder) borde ingå den i kategorin jag är inte alls säker på att detta är tillräckligt. Det viktigaste är att ha klart för sig att icke-autist och NT inte är samma sak. Det finns inget som säger att en måste dela in världen i två heltäckande kategorier hela tiden, även om många tycks tro det. Det är inget fel att säga till exempel att NT förtrycker autister, på samma sätt som det inte är fel att säga män förtrycker kvinnor. En sådan analys är korrekt, även om den inte är fullständig.

hqdefaultVarken autist eller NT, ett vandrande trädgårdsland.

I den engelskspråkiga autistiska världen har det på senare år blivit vanligare att använda ordet ”allist” om icke-autister. Detta är något som jag inte tycker om alls och jag ska säga varför (här är en text som förklarar mer ingående vad problemet är). Ordet autism myntades för över hundra år sedan och har sitt ursprung i grekiskans autos, som betyder själv, och syftar på den väldigt felaktiga och skadliga bilden att autister är självcentrerade och avskärmade från omvärlden. Numera är autism ett etablerat ord och dess ursprungliga betydelse är egentligen ganska oväsentligt. Men när någon långt senare hittade på ordet ”allism” så var det ett avsiktligt försök att skapa ett ord för motsatsen till autism, vars bokstavliga betydelse också är den motsatta. Så motsatsen till autos är allos (kanske böjer det fel, orkade inte kolla upp) och allism betyder att en tänker på och bryr sig om andra. Ordet befäster den väldigt negativa och skadliga missuppfattningen att autister är egoistiska och empatilösa som fortfarande är väldigt vanlig och det är en vild som många autister tyvärr internaliserar, vilket kan vara en förklaring till att allism fått en sådan spridning trots att de skadliga myter som det bidrar till att upprätthålla.

Om vi behöver ett ord för icke-autister duger det bra med just ”icke-autist”. Det har som jag ser det bara fördelar. Ordet har använts under längre tid och innebörden är tydlig. Dessutom gör det autism till normen vilket jag tänker borde vara bra. Jag har hört att det är dåligt att använda ord som ”icke-vit” och ”icke-man” eftersom det befäster normen. I så fall måste ju icke-autist vara bra eftersom det gör precis tvärtom.

Jag tänker att det för det mesta går ungefär lika bra att tala om NT som icke-autister trots att de inte betyder riktigt samma sak. Om en talar om maktordningar och förtryck så skulle jag hellre använda NT för att beskriva den överordnade gruppen, men både NT och icke-autister är rimliga generaliseringar. Om en i stället diskuterar skillnader i hur autister fungerar jämfört med andra kanske det är mer relevant att beskriva den andra gruppen som icke-autister. Men återigen är båda rimliga alternativ. Så länge en vet vad det betyder så tycker jag gott en kan välja vilket en vill.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Autism, Autistisk kultur och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera (kommentarer granskas)

