Valborg

Idag är det valborg. Eller i kväll. Det är inget jag kommer att fira. Jag har aldrig firat valborg och det är över huvud taget inte en högtid som jag har någon som helst relation till. Jag är inte helt säker på hur valborg firas men jag tror att det mest går ut på att folk dricker väldigt mycket alkohol och för en massa oväsen och är allmänt odrägliga att ha att göra med. Men sånt gör ju folk hela tiden, de som nu gillar sånt, och det är inget anmärkningsvärt (tyvärr). Men valborg är mycket mer än så. Valborg handlar om att dricka, föra oväsen, vara odräglig och elda upp igelkottar i en jättestor brasa.

wpid-photo-16-nov-2012-2136På så vis skiljer sig valborg från andra högtider som till exempel midsommar, jul och nyår. Midsommar handlar om att dricka alkohol, föra oväsen, vara odräglig och dansa runt en gräsbeklädd pinne. Nyår handlar om att dricka alkohol, föra oväsen, vara odräglig och med fyra av fyrverkerier utan att ägna en tanke åt hundar, autister och andra som blir halvt ihjälskrämda. Julen handlar om att dricka alkohol, föra oväsen, vara odräglig och skrämma barn med tomtemasker. Nationaldagen associerar jag mest med odräglighet, men jag antar att alkohol och oväsen också har sin del i den högtiden. Och så har vi studenten, som handlar om att dricka alkohol, föra extremt mycket oväsen, vara odräglig och åka omkring på ett lastbilsflak och skrika.

Vid det här laget anar ni nog att jag inte är så mycket för att fira högtider. För mig är även ett genomsnittligt fick under en vanlig dag för livat för mig. Så att delta i festligheter vore otänkbart. Jag är inte bitter över att jag inte kan vara med och delta i firandet. Om jag är bitter över något så är det att det att jag inte slipper undan, även om jag inte deltar. Men även om jag kunde vara med utan det lidande som det nu skulle innebära så hade det fortfarande inte varit något för mig. Det som är tråkigt för mig är inte att jag inte kan vara med på ”trevliga och festliga tillställningar” för jag vill över huvud taget inte ha med dem att göra. Det tråkiga är att det knappt finns några sätt att träffa människor och umgås och ha trevligt på ett sätt som är passar mig. Sådant som är trevligt för andra är tortyr för mig. Det är sällan någon visar intresse för att anpassa en social tillställning så att den blir uthärdlig för mig, för att inte tala om att göra så att det till och med blir trevligt.

Så jag sitter hemma och ogillar högtider och festligheter i största allmänhet, och känner att detta är väldigt mycket trevligare än att vara i närheten av något högtidsfirande. Glad valborg allihopa.

school_rumble_harima_anime_hd-wallpaper-238554

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i tillgänglighet och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Valborg

  1. hcmfem skriver:

    Nu är inte jag så mycket för o supa skallen men tar gärna ett par glas, eller kaffe men hur skulle jag kunna göra för att det skulle bli en trevlig tillställning med dig, vem vet någon dag kanske det blir av

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Ja vem vet. Det är svårt att ge ett snabbt svar på det men något som är viktigt för mig är dels att det är lugnt, dvs inte för mycket stök och ljud och sånt, och dels att jag vet ungefär vad som händer. Lugnt och förutsägbart är två saker jag behöver för att trivas. Och att jag inte behöver känna mig besvärlig eller som att jag måste anpassa mig till något jag mår dåligt av.

      Gilla

Kommentera

