Kön och identitet

Häromdagen läste jag något om könsidentitet, och varför begreppet könsidentitet är (men inte behöver vara) ett problematiskt begrepp (länk). Detta fick mig att fundera kring kön och identitet. Själv brukar jag tänka att kön och identitet har med vartannat att göra, samtidigt som jag känner att jag ofta håller med den kritik som framförs mot begreppet könsidentitet. Jag tycker alltså på samma gång både att det är fullkomligt rimligt att tala om könsidentitet och att de har rätt som säger att det är fel att tala om könsidentitet. Och jag menar inte att jag är osäker på var jag står i frågan, eller att jag har två motsatta åsikter på samma gång. Det handlar snarare om att jag är så pass oinsatt att jag inte vet riktigt vad folk pratar om. När jag vill förstå vad folk talar om brukar jag börja med det som verkar viktigast och mest grundläggande. I det här fallet är detta nog: vad innebär identitet?

En sak som till en början gjorde mig förvirrad var det faktum att ”identifiera sig” betyder olika saker beroende på vad nästa ord är. Att identifiera sig som något och att identifiera sig med något är två olika saker.

  • Att identifiera sig med någon innebär att en känner samhörighet med någon. En kan identifiera sig med riktiga personer eller fiktiva karaktärer. Den här sortens identifikation har med empati och inlevelse att göra. En känner att ”det där skulle kunna vara jag”. Exempel: jag identifierar mig med autister eftersom de har upplevelser och problem som jag kan relatera till.
  • Att identifiera sig som någon har att göra med vad en anser att en själv är.  Att identifiera sig som något betyder att detta något beskriver vem en är och att detta är en viktig del av ens person. Exempel: jag identifierar mig som autist eftersom jag är autistisk och ser detta som något som har betydelse för vem jag är.

Vad en identifierar sig med och vad en identifierar sig som är olika saker. Vilka en identifierar sig med är mer eller mindre undermedvetet (även om en är medveten om det) och beror dels på vilka personen en upplever sig ha något gemensamt med men också på vad som är norm. De som inte tillhör normen har i regel lättare att identifiera sig med de som gör det än tvärtom (exempel: kvinnor anses kunna identifiera sig med män medan män inte antas kunna identifiera sig med kvinnor).

Vad en identifierar sig som verkar vara något som sker mer medvetet. Ingen annan än individen själv kan veta vad hen identifierar sig som och även om en inte bör ifrågasätta någon annans identitet så går det att ha fel. Det fanns en tid då jag identifierade mig som det kön som andra tillskrev mig. När jag reflekterat mer över saken och nåt insikten att jag inte ser mig som tjej eller kille, då slutade jag också identifiera mig som något av dessa. Men jag identifierade mig inte som trans förrän senare, eftersom jag hade en felaktig uppfattning om vad det innebar, och exakt hur jag identifierar sig har ändrats flera gånger. Nu identifierar jag mig som trans, ickebinär, autist och jag anser att detta beskriver hur jag alltid har varit. Min identitet har ändrats men det betyder inte att jag blivit något annat.

ougi1Ougi (på cykeln) förklarar att han alltid varit pojke även om det först är nu han visar detta utåt. Det är möjligt att även Ougi själv tidigare tidigare trodde att han var flicka men nu vet bättre.

Nu har jag förklarat vad jag tänker att könsidentitet är. Men jag tror inte att det är detta som folk kritiserar, när de säger att könsidentitet är ett problematiskt begrepp. För att vi har identiteter på det sätt som jag här beskriver kan inte vara kontroversiellt. Jag tror att det som vissa är kritiska mot är olika föreställningar om att identitet är medfött eller att kön bara handlar om identitet. Det är väldigt konstiga föreställningar så då håller jag med kritikerna. Det är jag försöker beskriva är vad ordet identitet betyder och vad detta har för betydelse när en talar om kön. Men det är möjligt att jag missförstått saken, och att könsidentitet inte är detsamma som den del av ens identitet som har med kön att göra. Detta skulle förklara varför jag tycker att det verkar så självklart att prata om kön och identitet, samtidigt som många vettiga personer säger att det är superproblematiskt. Men i så fall har vi att göra med ett väldigt förvirrande språkbruk som bara kan leda till allmän begreppsförvirring. Hur som helst, att många människor medvetet identifierar sig med ett kön är ju inte det minsta kontroversiellt. Så könsidentitet finns, och så är det med den saken.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Feminism, Teorier om kön och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kön och identitet

  1. Ping: Ingen är binär | anarkoautism

  2. Ping: Ett funkisfeministiskt perspektiv – hur autism kan hjälpa oss att förstå kön | anarkoautism

  3. Linn skriver:

    Hej! Tack för detta välskrivna inlägg 🙂 Har försökt sätta mig in i denna debatt därför att jag också känt mig förvirrad av den, via språkbruket! Undrar om du fått ytterligare svar på vad det är med könsidentitet som kritiseras/kritiserades? Tack på förhand!

    Liked by 1 person

    • Anarkoautism skriver:

      Hej!
      Det jag insett sedan detta skrevs är att det inte finns någon kritik, eller någon debatt att sätta sig in i. Det finns människor som inte erkänner transpersoners rätt att definiera sig själva, och i förlängningen att existera. Och så finns det de som inte tycker om att få sina grundläggande rättigheter och människovärde ifrågasatta. Så finns de som försöker framställa detta som oenighet i en teoretisk debatt, men det är inte en debatt och det handlar inte om oenighet kring teorier.

      Här är ett inlägg jag skrivit om detta: https://anarkoautism.wordpress.com/2015/07/26/det-handlar-inte-om-oenighet-kring-teorier/

      Liked by 1 person

      • Linn skriver:

        Tack så mycket. Försöker liksom ta reda på vad själva grejen var. Jag läste en text om just könsidentitet där det skrevs att en inte ska kunna identifiera sig som kvinna utanför patriarkatet. Skulle det vara på samhällsnivå då eller? Tyckte det mest lät märkligt och fick inte ihop det.

        Liked by 1 person

        • Anarkoautism skriver:

          En bör alltid vara väldigt skeptisk mot sådana uttalanden. ”Det går inte att identifiera sig som kvinna utanför patriarkatet”, är ju ett påstående som inte kan bevisas. Motsatsen kan i princip bevisas, om det finns ett samhälle som inte är patriarkalt men där könsidentitet existerar. Jag vet inte om det finns belägg för det. Annars kan det ju mycket väl vara sant att det inte går att identifiera sig som kvinna utanför patriarkatet, men jag har svårt att se hur det är en fråga som har någon som helst praktisk/politisk betydelse. Det vore väldigt intressant att veta, men ändrar ju inte det faktum att könsidentitet finns och att det är väldigt viktigt för människor.

          Gilla

Kommentera

