Bloggexperiment

Jag gör ett litet skrivexperiment. I stället för att hålla på och skriva jättelänge på ett inlägg så sätter jag mig ner och skriver i kanske max en halvtimme. För att se vad det blir av det. Jag har många idéer om vad jag vill skriva om. Jag vill skriva om samhället, om politiska ideologier och ekonomiska system. Jag vill skriva om feminism, om kön och  funkisfrågor. Jag vill skriva om hur det är att leva som autist i en värld som är så ogästvänlig och inte alls anpassad för människor som oss. Jag vill skriva om hur alla dessa saker samverkar. För det finns myriader av olika samband mellan alla dessa saker som jag nu nämnt. Kapitalismen och patriarkatet, kön och funktionalitet, allt hänger samman. Men det betyder inte att de är en och samma sak, inte heller är det en mängd olika förtryckande ordningar som fungerar ungefär likadant och korsar varandra. Vår värld är mer komplex än så. Saker som vid en första anblick verkar vara helt olika saker, och som faktiskt är väldigt olika saker, påverkar varandra i högsta grad. Som att penningpolitiken påverkar vår psykiska hälsa (jag kan skriva mer om detta någon gång) eller hur funkisförtryck och patriarkatet hänger ihop (detta har jag skrivit lite om men det finns mycket mer att säga).

Jag oroar mig också för flera saker när det gäller den här bloggen. Att folk inte ska vara intresserade av vad jag skriver och att jag aldrig kommer nå ut till särskilt många. Eller att jag skriver för dåligt eller för komplicerat. Att jag mina år av så kallade ”högre studier” ska färga av sig och göra min texter alltför ”akademiska” dvs tråkiga och opersonliga. För akademiker hatar allt som avslöjar att en text är skriven av en människa. Och jag är rädd att jag ska få svårt att samla tankarna och att det jag skriver därför blir förvirrande eller svårt att hänga med i. Jag vill skriva intressant, jag vill skriva personligt och jag vill skriva så att det är lätt för alla att förstå. Jag vill att alla ska känna sig välkomna hit och att kommentera och ställa frågor om de vill. Jag vill skriva för att lära mig saker och vill hjälpa andra att lära sig saker. Jag vill göra den här världen lite mer begriplig både för mig själv och andra. Jag tror att jag har en viss språklig förmåga och jag tror även att jag har en del vettiga saker att säga. Därför borde jag också klara av att göra en vettig och intressant blogg av detta. Men jag känner mig inte alls säker på att jag kommer att klara detta. För jag tror egentligen aldrig att jag kommer klara någonting. Jag tänker bara att jag borde klara det.

Där var mina 30 minuter över och jag gör som jag tänkte dvs publicerar det jag åstadkom på den tiden. Jag tror detta var ett nyttigt experiment även om jag inte vet vilka slutsatser jag ska dra.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bloggexperiment

  1. hcmfem skriver:

    Precis så tänker jag när jag skriver 💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜

    Gilla

Kommentera (kommentarer granskas)

