Paketet som kom som en Marx på posten

Created with Nokia Smart Cam

Ett paket med böcker kom med posten idag. Paketet innehöll första volymen av Karl Marx Kapitalet. Under Marx ligger två andra böcker från samma leverans. Kometen kommer featuring Mumintrollet och en volym av mangaversionen av Durarara!!, det är Marx, Manga och Mumin. Så nu har ni fått en ganska bra bild av vilken sorts litteratur jag läser. Men nu är det Marx jag vill prata om. Ett fenomen som jag blivit medveten är vänstermänniskor som Förstår Klass och tycks se ner på alla obildade människor som inte vet vad marxistisk klassanalys är. Om en ställer frågor eller ber dem förklara vad marxistisk klassanalys är det vanligaste svaret att en bör läsa Marx. Inte hänvisningar till ett visst kapitel i en viss bok utan bara ”läs Marx”. Det är inte det minsta konstruktivt och dessutom elitistiskt. Vi har inte alla samma möjligheter att läsa böcker för att lära oss. Dessutom är det väl mer solidariskt och bättre kommunism att hjälpas åt och lära oss tillsammans än att insistera på att var och en är sin egen lärdoms smed?

En behöver inte läsa Marx, eller någon annan filosof, för att säga kloka saker och kunskap om Marx har aldrig hindrat någon för att säga de mest befängda saker. För övrigt misstänker jag starkt att de som säger åt andra att läsa Marx inte har gjort det själva. Marx mest kända verk är Kapitalet. Boken som jag fick på posten är en bra bit över 800 sidor lång, och det är bara den första volymen av tre. Det betyder att Kapitalet består av över 2000 sidor totalt. Hur många orkar plöja sig igenom 2000 sidor ekonomisk och politisk teori? Jag kan göra det men bara om jag blir väldigt intresserad. Jag har lätt för att läsa och kan bli väldigt intresserad och fokuserad på en enda sak.

Att jag fick för mig att jag ska läsa Marx är inte för att jag tycker att det är något en måste göra. Men jag gillar att läsa historiska texter och är specialintresserad av politisk ekonomi. Så jag har länge tänkt att jag ska läsa Marx, fast att det blir av nu beror mycket på den trötthet jag känner inför alla som säger ”läs Marx!”. Jag tänker också att det säker finns fler än jag som undrar vad som är grejen med Marx, men som inte kan eller vill läsa en megatjock bok för att ta reda på det. Så för att hjälpa andra nyfikna och samtidigt lära mig själv tänker jag blogga om Kapitalet medan jag läser. Min plan är att läsa ett kapitel i taget (eller flera om de är väldigt korta) och sedan väljer ut det jag finner intressant och skriver om det. Jag hoppas att detta blir till glädje för någon. Kanske lär jag mig vad marxistisk klassanalys är. I så fall lovar jag att berätta.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Paketet som kom som en Marx på posten

  1. hcmfem skriver:

    See verkligen fram emot att läsa dina kloka ord om Marx

    Gilla

    • Anarkoautism skriver:

      Haha, tack. Jag ser också fram emot att se vad jag skriver. Upptäckte det när jag skrev en text häromdagen, att jag lär mig saker när jag skriver. Saker blir klarare och jag får nya idéer. Så jag hoppas att andra får nytta av mina texter men om inte annat så vet jag att jag själv har nytta av att skriva. 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

