Preludium

Preludium betyder inledning, eller början, något i den stilen. Det låter fint i alla fall. Det låter som latin, och latin är ju lite finare än vanliga ord. Därför passar det som rubrik för detta inlägg som nu inleder en ny era, närmare bestämt den era som utmärker sig genom att jag har den här bloggen. Jag har läst att en blogg ska vara nischad, en ska inte skriva om för många saker, men jag vet inte hur väl jag kommer följa den regeln. De ämnen jag tänkte skriva om innefattar allt ifrån nationalekonomi och politisk teori, till feminism och funkispolitik, till mer personliga erfarenheter, men det finns ett politiskt tema. Någon sa att ”det personliga är politiskt”. Jag vet inte vem det var men jag har sett citatet flera gånger så det kommer nog från en Viktig Person och då måste det stämma.

Jag skriver det här inlägget mest som en sorts uppvärmning. Eftersom detta med bloggande är något nytt får mig så går det också väldigt långsamt. Jag kan inte låta bli att skriva om varenda mening hur många gånger som helst. Jag är en av dem som egentligen vill uppnå en ouppnåelig perfektion innan jag publicerar något alls. Men det leder inte någon vart, så jag tänkte att jag borde få ut första inlägg så snart som möjligt. Förhoppningsvis går det lättare efter det. När jag fått in vanan kommer jag säkert skriva i en rasande takt.

För några månader sedan började jag twittra och jag har lärt mig vissa saker av detta. För det första vet jag nu att jag klarar av att säga saker och kommunicera med människor. Jag får inte panik och vill springa och gömma mig, inte ens när någon tycker att det jag säger är helt åt helvete och att jag är en idiot. Men jag lärde mig också att det finns människor som är intresserade av vad jag har att säga.

Jag har saker att säga. När det gäller vissa ämnen har jag dessutom kunskaper som en del saknar. Jag har till exempel plågat mig genom att slutföra en utbildning i nationalekonomi och jag har dessutom ägnat mycket tid åt att LÄRA mig om ekonomi (vilket är två saker som har väldigt lite med varandra att göra). Jag hoppas att jag lärt mig tillräckligt mycket för att göra det tillgängligt för andra som inte orkar ta sig igenom den snåriga jungel av desinformation och liberal mytologi som gör det så svårt att lära sig särskilt mycket om hur ekonomin fungerar. När det gäller andra ämnen som jag vill skriva om så kan jag inte påstå att jag har några särskilda kunskaper men jag har något av värde att tillföra.

Nästa inlägg jag skriver ska vara ett jätteklokt inlägg om något viktigt ämne. Eller kanske bara en halvbra text om något som är någorlunda intressant. Ska undvika att ha för höga krav på mig själv. Det är inte att jag tvivlar på min förmåga att producera något vettigt, men jag blir så lätt så väldigt självkritisk och det är inte kul alls.

Om Anarkoautism

Jag är autist, transperson, anarkist, funkisfeminist (egentligen transfunkisfeminist men det är så långt att säga) och tycker att alla ska leva i fred och harmoni och vara snälla mot varandra men så länge vi inte lever i den världen måste vi kämpa mot förtryck och orättvisor.
Det här inlägget postades i Om bloggen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Preludium

  1. hcmfem skriver:

    Tack, nu lärde jag mig ordet Preludium, sällan har jag läst en så välkomnande inledning till en blogg, jag känner mig hemma direkt. Jag hoppas verkligen att du fortsätter att skriva och att vi får ta del av dina personliga/politiska texter. Din röst behövs i mixen du har så mycket värdefullt att tillföra som behöver mera yta än twitters 140 täcken.

    Gilla

  2. Anarkoautism skriver:

    Tack så mycket, det gör mig väldigt glad att höra. ❤

    Gilla

Kommentera

